שנה טובה סביב המסכים

התקשורת ואנחנו: איחולים לשנה טובה של בני המשפחה סביב למסכים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

פסיכולוגיה
ילדים ומשפחה. מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC3-sa-by מאת: Samoano

איחולים לשנה טובה סביב המסכים

כולנו מברכים את הסובבים בברכות לראש השנה. אנו מברכים בברכות שנה טובה שונות ומגוונות לשנה החדשה: שנה של בריאות, שנה של שמחה, שנה של אושר והצלחה. אבל בדיוק כמו באגדת הילדים על היפיפייה הנרדמת כולם כבר בירכו ואיחלו, אבל נותרה פיה אחת שהפכה בין רגע למכשפה: שכחנו לבקש משאלה בתקשורת.

רובנו היינו רוצים לבקש שתהיה שנה בלי מסכים: שנה בלי ויכוחים מיותרים, שנה בלי שעות של בזבוז הזמן בצפייה בתכנים שטחיים, שנה בלי התכתבויות בלתי פוסקות ברשת ומשחקים באייפוד/אייפון או אייפד. היינו רוצים לעבור יום אחד בלי לשמוע ריבים על השלט או בקשות חוזרות ונשנות לבוא לשולחן כי האוכל כבר מוכן. היינו רוצים לצאת לטיולים או לפגוש חברים בלי שהילדים לוקחים את המסכים ובוהים בהם בתוכניות ומשחקים.

עם זאת, כולנו יודעים שזה לא יתגשם. כולנו מבינים שהתקשורת כבר מהווה חלק בלתי נפרד מהחיים ועם יד על הלב: כולנו לא באמת רוצים להתנתק מהמסכים. אנחנו מאוד נהנים מצפייה בסדרה אהובה, או משחק מחשב מוצלח. כולנו משתמשים במסכים לצורכי עבודה, לקבלת מידע או לחיפוש עבודה. איננו יכולים לדמיין את חיינו ללא גוגל, ללא פייסבוק או ללא הריאליטי שבלעדיהם החיים פתאום נראים משעממים וחד גוניים. עם זאת, כולנו מתלוננים על בזבוז הזמן האישי והמשפחתי סביב המסכים בלילות ובימים, בזמן עבודה ובזמני הפנאי, בימי חול ובמועדים.

אז מה נאחל לעצמנו בהקשר התקשורתי? נוכל לאחל שנשכיל לצרוך את התקשורת נכון:
שנדע להבחין בין מציאות לבדיון,
שנדע להוציא את העיקר מהטפל,
שנדע להפיק את המיטב מהשפע.
שנדע ליהנות מהתקשורת ביחד ולא בנפרד,
שהיא תהיה בסיס לשיחה, ללמידה או לחוויה ולא מקור לריבים וכעסים מול המסכים.

שהתקשורת תהיה מדורת השבט המשפחתית והחברתית
שתיתן לנו את המידע מה קורה בעולם
שתיתן לנו את הביטחון שיש לנו על מי לסמוך
שתמשיך לספר לנו סיפורים על אנשים, מקומות ואירועים
שנמשיך לדעת שאנחנו מחוברים…

הלוואי שבשנה הקרובה תהיה בינינו תקשורת טובה מלאת קשר, אהבה וקירבה. תקשורת שעושה שימוש במסכים אבל לא מחליפה קשר אמיתי פנים אל פנים. תקשורת שמשאירה מקום לדבר, לחוות או לוותר ולא להתנתק מהמציאות ומהמשפחה שכן זה המפתח לאיזון ולהצלחה!!!

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ' פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום.

דילוג לתוכן