2 הוויטמינים שימנעו כבד שומני

חוקרים מגלים: מה הם שני הוויטמינים שצריכתם מונעת כבד שומני ?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

תזונהויטמינים
ויטמינים.מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC2-sa-by מאת:Ragesoss

שני הוויטמינים שימנעו כבד שומני

רבים סובלים ממחלת כבד שומני. ממצאי חוקרות ישראליות מעלים כי צריכה מוגברת של ויטמין E ו-C במזון עשויה להגן מפני התפתחות של מחלת כבד שומני. המחקר שנערך על ידי מדעניות מאוניברסיטת חיפה מעלה כי גם ויטמין E וגם ויטמין C שהינם נוגדי חמצון חזקים שמקורם במזון "עשויים לסייע בהפחתת דלקת שמהווה גורם מרכזי בהתפתחות כבד שומני לא אלכוהולי", כך כל פי הדוקטורנטית דנה איבנקובסקי מאוניברסיטת חיפה, מעורכות המחקר.

מי לוקה במחלת כבד שומני ? כמעט 80% מאנשים מבעלי עודף משקל לוקים בכבד שומני ואילו כמעט מחצית מהאנשים בעולם המערבי ללא עודף משקל לוקים במחלת הכבד השומני Fatty liver (אשר לא נגרמת מצריכת אלכוהול). כבד שומני הינו ביטוי של תסמונת מטבולית והוא מהווה גורם סיכון להתפתחותן של מחלות לב. כבד שומני מאפיין בעיקר אנשים בני 45 ומעלה אולם מאפיינת גם צעירים במיוחד בעלי עודף משקל.

מהי מחלת כבד שומני ? כבד שומני הוא מצב בו מצטברים בכבד שלנו תאי שומן במיוחד מסוג טריגליצרידים בכמות שעולה על הכמות הנורמלית של עד 5% משום שאל תוך הכבד נכנסת כמות שומן גבוהה בהרבה מזו היוצאת ממנו.

מדענים ישראלים מגלים: מה הם שני הוויטמינים שצריכתם מונעת כבד שומני ?

כבד שומני (מחלת הכבד השומני שמקורה אינו בשתיית אלכוהול) הינה מחלת הכבד השכיחה בעולם. מחלה זו היא הגורם המוביל למחלת כבד כרונית וסובלים ממנה כ-30% מהאוכלוסייה הכללית, כולל במדינת ישראל. כבד שומני מתאר כאמור הצטברות של שומן בתאי הכבד שמעוררת תהליכי דלקת ומובילה לשלב המתקדם יותר של המחלה -כבד שומני דלקתי, והיווצרות של צלקת כבדית (פיברוזיס). מחלת כבד שומני קשורה באופן ישיר להשמנה ואורח חיים לא בריא הכולל תזונה עתירת סוכר ומזון מעובד ומיעוט פעילות גופנית. מחלת כבד שומני עלולה להתפתח למחלת כבד מתקדמת עד שחמת כבד והצורך בהשתלת כבד ואף סרטן הכבד. אפשר לטפל בכבד שומני בעזרת שינוי תזונתי בלבד גם בשלבים היותר מתקדמים שלה.

לדברי המדעניות מובילות המחקר, צריכה גבוהה של וויטמינים מסוג C ומסוג E מבטאת דיאטה בריאה יותר המבוססת על עקרונות הדיאטה הים תיכונית ובה ריבוי של ירקות ופירות, שמן זית, אגוזים ושקדים.

במחקר הנוכחי העוסק בקשר שבין צריכתם המוגברת של ויטמינים אלו על התפתחות כבד שומני אשר ראה אור בכתב העת Digestive and Liver Disease נטלו חלק המדעניות פרופסורית שירה זלבר שגיא, ראש מגמת תזונה, בריאות והתנהגות, הדוקטורנטית דנה איבנקובסקי-וכקמן מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה, הדוקטור נעמי פליס-איסקוב, הדוקטור מוריאל ווב, פרופסור רויטל קריב, פרופסור  אורן שיבולת מהמרכז הרפואי תל-אביב וד"ר פדריקו סלומון מאיטליה.

במחקר לקחו חלק  789 גברים ונשים ישראלים בגילאי 70 – 40, כאשר 38.7% מהם אובחנו עם כבד שומני. חישוב צריכת הוויטמינים התבסס על שאלון שכלל 117 פריטי מזון שכיחים בתזונה הישראלית. המדעניות חישבו את תכולת הוויטמינים עבור כל מאכל בהתאם לגודל המנה.

צריכת ויטמין E וויטמין C – הפחתת סיכון להתפתחות כבד שומני

ממצאי המחקר העלו שצריכה מספקת על פי הקצובה היומית המומלצת או יותר של 15 מיליגרם ליום של ויטמין E ושל כ-180 מיליגרם של ויטמין C נמצאה כקשורה בהפחתת הסיכוי להתפתחות מחלת כבד שומני בכ 30-40 אחוז.

המדעניות מדגישות כי "בהחלט צריך לזכור שצריכה מוגברת מאוד של ויטמינים כמו E ו-C, בדרך כלל דרך תוספי תזונה, יכולה לגרום גם לסכנות. ומכאן, המלצתנו היא לצרוך ויטמינים אלה דרך תזונה מאוזנת: ויטמין E אפשר למצוא בעיקר באגוזים, שמנים צמחיים ועלים ירוקים וויטמין C נמצא בעיקר בירקות כמו גמבה, כרוב ועגבנייה או פירות כמו מלון, תות ופירות הדר"

המדעניות מסבירות כי מניעה של התפתחות מחלת כבד שומני לא אלכוהולי מתרכזת בשינוי אורח החיים. עד היום, רוב ההמלצות התרכזו בהפחתת שומן רווי ופחמימות פשוטות כמו סוכרים ובהגברת פעילות גופנית ואכילה בריאה באופן כללי בסגנון של תזונה ים תיכונית – הגברת צריכת דגים, שמן זית, ירקות, קיטניות, דגנים מלאים ופחות בשר מעובד, ממתקים ושתייה מתוקה. "מחקר זה מדגיש את חשיבות הצריכה הנאותה של הוויטמינים במסגרת דיאטה בריאה ומראה כי צריכה לפי ההמלצות קשורה בהפחתת הסיכוי להתפתחות כבד שומני ובהפחתת הסיכוי לשלב המתקדם יותר של המחלה – כבד שומני דלקתי ", סיכמה פרופ' זלבר שגיא.

דילוג לתוכן