שני ישראלים שטיילו בתאילנד נדבקו בזיקה

מראשית שנת 2019 אובחנו שמונה חולים בנגיף זיקה בישראל, שנדבקו בחו"ל

מערכת האתר

עודכן בתאריך

הריון ולידה
שינויים בתאי שרירי השלד בעקבות תקיפת נגיף הפוליו. מקור: ויקיפדיה. צילום: CDC health library Karp Emory University

שני ישראלים שטיילו בתאילנד נדבקו בזיקה : מראשית שנת 2019 אובחנו שמונה חולים בנגיף זיקה בישראל, שנדבקו בחו"ל

נגיף הזיקה המועבר במיוחד על ידי עקיצת יתוש מזן האדס הנושא את הוירוס, מגיע שוב לישראל. מהודעת משרד משרד הבריאות עולה ששני חולים בנגיף הזיקה נדבקו בתאילנד ואובחנו בישראל; המשרד להגנת הסביבה התריע בפני עיריית תל אביב ומועצה מקומית באזור השרון, ויעקוב אחר פעולות ניטור והדברת היתושים המבוצעות על-ידן.

נגיף הזיקה גורם למחלת הזיקה המכונה גם קדחת זיקה. הוא נגרם כתוצאה מהידבקות מאדם או בעל חיים הנושא את נגיף הזיקה. למרות שהוא מועבר גם בעת קיום יחסי מין לדוגמה, הנגיף מועבר בעיקר על ידי יתושים. המחלה נגרמת מעקיצת יתוש הנושא את הנגיף שהינו וירוס ממשפחת פלאוויווירידה (Flaviviridae) . מאפייני קדחת זיקה דומים למאפיינים קדחת דנגי, קדחת מערב הנילוס וקדחת צהובה. תסמיני מחלת הזיקה או קדחת הזיקה הם פריחה, חום, דלקת של לחמיות העיניים ו/או כאבי מפרקים.

משרד הבריאות מודיע כי תושב מאזור השרון וכן תושב מתל אביב, נדבקו בנגיף הזיקה בעת שהותה בתאילנד. על פי משרד הבריאות החולים קיבלו הנחיות ספציפיות להתנהלות בנוגע לנגיף הזיקה והמחלה.

על פי משרד הבריאות מתחילתה של שנת 2019 אובחנו שמונה מקרים של חולים במחלת זיקה במדינת ישראל, וכל החולים לקו במחלה מחוץ לישראל. ככל הידוע, עד כה בישראל טרם נתגלתה העברה מקומית של הוירוס.

ממשרד הבריאות הדגישו כי המשרד להגנת הסביבה הנחה את הרשויות לבצע את פעולות ההדברה והניטור הנדרשות לצורך מניעת הדבקה במחלה, ועוקב אחר ביצוע הפעולות על-ידי הרשויות.

תסמיניה של מחלת הזיקה אינם חמורים והסיבוכים בה יחסית נדירים. יחד עם זאת למרות שרוב החולים בזיקה לא סובלים מתסמינים בכלל או מתסמינים קלים, המודעות למחלה גוברת בגלל השפעת ההידבקות בנגיף על עוברים של נשים בהריון. אישה בהריון הנעקצת עלולה לחלות בנגיף הזיקה ולהעבירו לעובר. הדבר עלול לגרום לבעיות התפתחותיות נירולוגיות קשות למוחו של העובר.

משרד הבריאות מדגשי כי למרות שישנה ירידה בתחלואה בעולם מוירוס היזקה, נשים הרות ונשים שמתכננות להיכנס להריון, מומלץ להישמר מהעקיצות כיוון שעדיין קיימת העברה פעילה של נגיף הזיקה במדינות רבות.

יתוש הטיגריס האסיאתי – הנמר האסיאתי הינו הגורם המרכזי בישראל למטרדי עקיצות קשים ומהווה גם נשא להעברת  מחלות שונות ובהם קדחת דנגי ונגיף הזיקה. יתוש הנמר האסיאתי פעיל בשעות היום ובעיקר בשעות הפחות חמות של היממה. בכדי למנוע התפתחות יתושים, יש לחפש ולייבש גופי מים קטנים סביב אזורי המגורים, כולל תחתיות עציצים ואגרטלים. בנוסף, רצוי להתמגן מעקיצות באזורים עם יתושים, כולל בשעות היום, על מנת כדי למנוע העברת מחלות.

בתוך כך מפנה משרד הבריאות להנחיות פעולה מומלצות שיש לנקוט ולדרכי התגוננות מפני יתושים ובהן הדברה נכונה, התקנת רשתות ושימוש בתכשירים מאושרים להרחקת יתושים, איוורור וביגוד.

בתוך כך, מפרסום של רופאים ישראלים שראה אור בכתב העת TRAVEL MEDICINE מאז שנת 2016 ועד לפני שישה חודשים רק שני ישראלים נדבקו במדינה בנגיף הזיקה בזמן שביקרו בתאילנד.

דילוג לתוכן