שעות עבודה רבות וסיכון למחלות לב

מחקר חדש: קשר בין שעות עבודה ממושכות וסיכון למחלות לב

הקלישאה “אף אחד עוד לא מת מעבודה קשה” מאותגרת בימים אלה על ידי מחקר חדש העוסק בהשפעת כמות שעות העבודה על הסיכון לבעיות לב. וורקוהוליק? משקיעה בקריירה מעל 11 שעות עבודה ביום? מחקר חדש מצביע על כך ששעות עבודה מרובות מהוות גורם סיכון משמעותי למחלות לב בדומה לגורמי סיכון מרכזיים כמו לחץ דם גבוה, עודף כולסטרול ועישון.

עבודה משרדית. מקור: ויקיפדיה ברשיון PD. באדיבות סוכנות FEMA. צילום: Michael-Rieger
עבודה משרדית. מקור: ויקיפדיה ברשיון PD. באדיבות סוכנות FEMA. צילום: Michael-Rieger

המחקר שהתבצע על ידי חוקרים מ University College London ופורסם בכתב העת  Annals of Internal Medicine בחן כיצד שעות העבודה משפיעות על מחלות לב כלילית (של כלי הדם הכליליים)  coronary heart disease  בנוסף לגורמי הסיכון הקלאסיים למחלות לב כגון יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה ועישון.

לשם כך בחנו החוקרים את מצבם הרפואי ומחלות הלב של הנבדקים מידי 5 שנים ובמהלך מעל 12 שנות מחקר. הנבדקים במחקר היו  7095 בוגרים מהם 2109 נשים ו4986 גברים בני גילאים 39 עד 62 עובדי מדינה במשרה מלאה בשירות הציבורי באנגליה.

ממצאי המחקר העלו כי במהלך תקופת המחקר שמשכה החציוני היה 12.3 שנים, 192 נבדקים חוו אירוע של התקף לב. לאחר התאמות של גורמי סיגון, ניתוח הממצאים על ידי החוקרים העלה ממצא מרכזי ולפיו נבדקים במחקר שעבדו 11 שעות או יותר ביום, היו בסיכון יותר גבוה ב-67% ללקות בהתקף לב, בהשוואה לעובדים שעבדו בין 7 ל-8 שעות ביום.

החוקרים מסכמים כי מידע אודות שעות עבודה ממושכות כגורם הקשור לסיכון מוגבר למחלות לב של כלי הדם הכליליים, עשויים לשפר את יכולת האבחון, הניבוי והטיפול המניעתי במחלות לב.

חרף הממצאים, הכללה מתוצאות המחקר עשויה להיות בעייתית משום שמדובר בדגימה של אוכלוסייה מסוימת, נדרשת בחינה על מדגם הכולל שיעור רב יותר של נבדקים הסובלים מתחלואה לבבית, ומשום שלא ברור האם קיים גורם סיבתי מתערב המתווך את הממצאים או גורם אחר: לדוגמה האם העובדים שנשארים בעבודתם שעות ממושכות גם מתאפיינים בהרגלים ובאורח חיים מסוים, חווים לחץ נפשי, קשיים פסיכולוגיים וסטרס רב יותר, ממעטים בהתעמלות ופעילות גופנית, או גורמים אחרים שעלולים להיות אלה האחראים לממצאים.

לסיכום, ניכר כי אנשים העובדים שעות רבות מצוים בקבוצת סיכון להתקפי לב ולכן מומלץ להם לשמור על רמות כולסטרול, סוכר ולחץ דם נמוכות בין היתר באמצעות הקפדה על תזונה בריאה ופעילות גופנית.