שרף לריפוי פצעים

מחקר: שרף מעץ הקרוטון מסייע חריפוי פצעים

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

בריאות הציבור
סוכרת- נמק ברגל סוכרתית. מקור: ויקיפדיה. ברשיון. צילום: Papa1234

שרף מעץ הגדל ביערות האמזונס יעיל ביותר לריפוי פצעים

ביערות האמזונס גדל עץ בשם קרוטון – שרף שלו המכונה בברזיל בשם "דם הדרקון", על-שם צבעו האדום, נמצא יעיל ביותר לזירוז הגלדת פצעים. תכונותיו הרפואיות היו מוכרות לתושבי המקום האינדיאנים מתקופות עתיקות. כבר בתחילת המאה ה-17, חוקר ספרדי ניסה להעביר שתילים של עץ זה לספרד, ללא הצלחה.

לשרף של עץ זה יש תכונה המזרזת הגלדה וריפוי פצעים בריריות, לכן הוא מאוד יעיל לריפוי אפטות. מחקרים שנערכו לאחרונה בארה"ב לגבי שרף זה מצאו שיש בו תכונה המזרזת הגלדה וריפוי פצעים גם במקומות נוספים בגוף. נמצא שבטיפול בפה, כמו נגד אפטות, חומר זה כלל אינו נספג בצינור העיכול. לכן, אין הוא נכנס לדם ואין לו השפעות לוואי שליליות.

החוקרים גילו בשרף של עץ זה חומר לו ניתן השם טספין, חומר שיש לו השפעה להגברת פעולתם בגוף של פיברובלסטים שאחראים להגלדת פצעים.
בשרף של עץ זה יש גם חומר שקוטל נגיפי הרפס. אלו הם וירוסים ממספר סוגים, שגורמים לפצעים בפה, הרפס סימפלקס, להרפס זוסטר שפוגע במקומות רבים בגוף וגורם לכאבים קשים ולהרפס גניטיאלי הפוגע באברי המין. נמצא גם שהשרף של צמח זה פועל כמשכך כאבים מיידי וזאת בזכות השפעתו המעכבת על העברת מסרים עצביים.
בתכשיר הנמכר בארץ יש גם אלנטואין המופק מצמח השוש ודבש, שגם לו יש יכולת פעולה לריפוי פצעים.

מקורות

1. Poras -Reyes et al, Proc. Soc. Exp. Biol. Med. 1993: 203;18-25
2. Jones K. J, of Alt. and Complem. Med. 2003: Vol. 9; 877-896
3. Carlson TJS at al, Rev. Complement. Integrative Med., 2000;7: 315-320
4. Orzoco Topete et al, Antiviral Res. 1997;35:91-103
5. Koch J. 13th Int. AIDS Conf. Durban South Africa, July, 2000.

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

דילוג לתוכן