שתייה מרובה של מים מפחיתה סיכון לבעיות לב

ממצאי מחקר חדש מוכיחים כי שתייה מרובה של מים מפחיתה סיכון לבעיות לב כמו אי ספיקת לב בשל ריכוזי נתרן מדוללים בדם

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

הורים ומשפחהגיל הזהב
הקשר בין שתייה מרובה של מים ובין הפחתה של סיכון לאי ספיקת לב. צילום: Pixabay Cocoparisienne

האם שתייה מרובה של מים יכולה לסייע במניעת מחלות לב? כיצד משפיעה שתיית מים מרובה על הבריאות? האם שתייה מועטה של מים פוגעת בלב ? ממצאי מחקר חדש מוכיחים ששתייה מרובה של מים מפחיתה סיכון לבעיות לב כמו אי ספיקת לב בשל ריכוזי נתרן מדוללים בדם. הממצאי שניתחו המדענים מעלים שאנשים ששתו מים במינון נמוך יותר היו בסיכון רב יותר לאי ספיקת לב. ממצאי המחקר הוכיחו כי אנשים שצרכו מעט מים היו בעלי רמות נתרן גבוהות בדמם.

ממצאי מחקר חדש זה ראו אור בכתב העת של European Society of Cardiology. ד"ר נטליה דמיטריבה ממובילי המחקר מציינת כי המחקר מצביע על כך ששמירה על רמת נוזלים טובה בגוף יכולה למנוע או לכל הפחות להפחית את השינויים בלב, הגורמים לכשל לבבי. לדבריה הממצאים מעידים על כך שיש לתת את הדעת על חשיבות כמות הנוזלים שאנו שותים מידי יום ולקחת יוזמה ולשנות את הרגלי השתיה, אם אנו מבחינים בכך שכמות השתיה שלנו אינה מספקת.

שתיה מועטה מגבירה סיכון לאי ספיקת לב

המלצות שונות לגבי שתיית מים יומית למבוגר נעות בין המלצה לשתית 1.6 ליטר ביום לבין 2.1 ליטר ליום לנשים ובין שני ליטר לשלושה ליטר ליום לגברים.
מחקר שפורסם באחרונה בכתב העת של החברה האירופית לרפואת לב (ESC) מציף גורם אפשרי חדש להתפתחות של אי-ספיקת לב: הרגלי שתיית מים במשך השנים. לפי ממצאי המחקר, המבוסס על נתוני מעקב של 25 שנה, לרבים מהאנשים שלקו באי-ספיקת לב היו רמות גבוהות יותר של נתרן בדם, אם כי עדיין בטווח שנחשב כיום כנורמה. החוקרים סבורים שהסיבות לכך נעוצות בהבדלים של הרגלי שתיית מים בין המשתתפים.

ממצאי המחקר הינם חלק מפרויקט ARIC איסוף נתונים הקשורים למחלת טרשת עורקים בארצות הברית. במסגרתו נאספים נתונים מ15,792 בוגרים בגיל 44 עד 66. המשתתפים היו בריאים וכשירים להשתתף במחקר בתחילתו ונתוניהם השוו במהלך המחקר לבדיקות בהמשכו.

נתוני המחקר העלו כי שתיה מועט של מים ומצב של התייבשות כרונית כלומר רמות שתיית מים נמוכות המובילות להתייבשות באופן שכיח העלו את רמת הנתרן בדם של מי ששתה מעט.

המדענים מצאו כי רמות שונות של נתרן היו קשורות ללאי ספיקת לב. בעוד שהטווח הרגיל של נתרן בדם הוא בין  135 ל145 יחידות לליטר מי שרמות הנתרן שלו מצויות ברמות העליונות של טווח זה בין 145-143 יחידות לליטר נמצא בסיכון מוגבר ב39% ללקות אי-ספיקת לב. זאת ביחס לאנשים שהתאפיינו ברמות הנמוכות של נתרן בתוך טווח הנורמה של 142-135 יחידות לליטר.

דילוג לתוכן