מחקר: שתיית אלכוהול מתונה מונעת מחלות לב

לטענת החוקרים צריכת אלכוהול באופן מתון מפחיתה את הסיכון לבעיות לב והתקפי לב

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
אלכוהול. השפעות בריאותיות של אתנול. מקור:ויקיפדיה. ברשיון. איור: Mikael Haggstrom
מחקר חדש: שתייה מתונה של אלכוהול מונעת מחלות לב

האם שתיית אלכוהול מועילה ? רבים צורכים משקאות המכילים משקאות אלכוהוליים המכילים אתנול- שהינו סם פסיכואקטיבי נפוץ. צריכת אלכוהול שאינה מתונה נמצאה כגורם מזיק המשפיע על דיכוי מערכת העצבים המרכזית, מעורר בחילה והקאות, פוגע בתהליכים השכליים –בקוגניציה, מפחית את זרימת הדם למוח, מעלה חשש לאיבוד הכרה, קשור לסיכון מוגבר למחלות כבד ולמחלת הסרטן בפה ובוושט ומגביר את הסיכוי לתמותה.

עם זאת מחקר חדש שפורסם בכתב העת BMJ מצביע על יתרונות שתיית אלכוהול במידה מתונה, על מניעת מחלות ובעיות לב ודם, התקפי לב ועוד. החוקרים סבורים כי לא מדובר רק בקשר מתאמי, הקשור לגורם מתווך שקשור לאורח חיים, כך שצריכת אלכוהול מתונה קשורה למניעת מחלות לב, אלא שמדובר בקשר סיבתי- כלומר ששתיה מתונה של אלכוהול היא הגורם המשפיע ממש על שיפור הביומרקרים והפחתת תחלואה בלב.

 

במחקר המטא אנליטי, ביקשו החוקרים לבחון מאמרים בהם מתוארים הליכים התערבותיים שבדקו את השפעת צריכת אלכוהול על 21 מדדים ביולוגיים (סמנים ביולוגיים- ביומרקרים) שהיו קשורים לסיכון מופחת ללקות במחלות לב במבוגרים שלא סבלו ממחלות ובעיות לפני כן.

מתוך 63 מחקרים מתאימים, נבחרו 44 מחקרים אשר נסקרו גם בהתייחס לסוג המשקאות האלכוהוליים – יין, בירה ומשקאות אחרים. ממצאי המחקר העלו כי צריכת אלכוהול מתונה, מובילה לעלייה ברמה של הכולסטרול הטוב בדם –HDL,  עלייה בשיעורי האפוליפו-פרוטאין 1 apolipoprotein A1A, אדיפונקטין adiponectin , וכן מפחית את שיעורי הפיברינוגן (אך לא הפחית את רמות הטריגליצרידים)- גורמים שקשורים לסיכון מופחת למחלות לב.

ממצאי מחקר זה מצטרף לממצאים של מחקרים אחרים הנוגעים לתועלת המצויה בשתייה מתונה של אלכוהול: הפחתת הסיכון לקרישי דם (טרומבוזה), הגברת צפיפות עצמות וסיכון פחות למחלות עצם כמו ארתריטיס, סיכון מופחת לאבנים בכליות, הגברת רגישות אינסולין וסיכון מופחת לחלות בסוכרת.

 

 

דילוג לתוכן