שתיית יין מתונה=סיכון מופחת לאלצהיימר

שתייה מתונה של אלכוהול כמו יין, עשויה להפחית את הסיכון לדמנציה ולמחלת האלצהיימר

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
יין אדום. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2.5-by-sa. צילום: André Karwath aka

שתיית אלכוהול מתונה- לדוגמה שתיית יין, מובילה לסיכון מופחת לדמנציה ולמחלת אלצהיימר

כיצד משפיעה שתייה מתונה של אלכוהול כמו יין, על התהליכים השכליים, על הקוגניציה ועל הדרדרות בתפקוד המנטלי- לכלל מחלת דמנציה ( שטיון) או אלצהיימר?

ממצאי מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Neuropsychiatric Disease and Treatment על ידי חוקרים מהמחלקה לפרמקולוגיה מולקולרי באונ' לויולה בארה"ב, מצביע על השפעה חיובית ! הממצאים מעלים כי שתייה מתונה של משקאות אלכוהוליים, כמו יין, מפחיתה  את הסיכון למחלת אלצהיימר, דמנציה והידרדרות קוגניטיבית בגיל מבוגר.

 לשם בחינת הקשר בחנו החוקרים 143 מחקרים שעסקו בקשר בין שתייה מתונה של אלכוהול לבין היבטים שונים של קוגניציה- תפיסה ותהליכים שכליים. המאמרים חולקו לשתי קטגוריות- האחת של מחקרים שכימתו ומדדו את טיב הקשר- והראו מה היחס בין שתיית אלכוהול להפחתת אלצהיימר ודמנציה וקטגוריה שניה של מאמרים שהצביעו על ממצאים לפיהם שתייה מתונה מועילה להפחתת תסמיני הידרדרות קוגניטיבית ודמנציה, אך בלי שצויין בהם כימות הקשר.

לאחר שהחוקרים ניתחו את הממצאים מכל המחקרים הם הגיעו למסקנה לפיה השיעור הממוצע של הסיכון ללקות בליקוי קוגניטיבי- דמנציה-שטיון או ליקוי/ירידה אחרת ביכולת השכלית, היה נמוך יותר ב23% בקרב מי שנמנה על הקבוצה של הנבדקים ששתו אלכוהול באופן מתון. זאת בהשוואה לקבוצת הנבדקים שלא שתו אלכוהול בכלל.

החוקרים ציינו כי גם שתייה מתונה של אלכוהול וגם שתייה "קלה" של מעט אלכוהול, הועילה להפחתת הסיכון, ואולם אצל אנשים ששתו אלכוהול כ"צרכנים כבדים", לא השפיעה האלכוהול לטובה על הפחתת הסיכון לדמנציה ולאלצהיימר.

 החוקרים העלו כי שתיית אלכוהול מתונה, הועילה להפחתת הסיכון לדמנציה בכלל ובפרט להפחתה בסיכון של כל אחת מסוגי הדמנציה-שטיון:  דמנציה לא מובחנת, מחלת אלצהיימר, דמנציה וסקולרית

החוקרים הצביעו על כך שהמשקה האלכוהולי העדיף היה יין, בהשוואה למשקאות אלכוהוליים אחרים כמו בירה ומשקאות כוהל. זאת למרות שהממצאים בנושא בוססו על מספר לא גדול של מחקרים מכיוון שברוב המחקרים לא צוין מה סוג המשקה העדיף מבחינת השפעה מיטבית על הפחתת הסיכון לדמנציה ואלצהיימר.

ממצאי החוקרים תואמים ממצאים של מחקרים רבים אחרים שנעשו בשנים האחרונות בקרב מבוגרים מעל גיל 55 אשר הצביעו על קשר בין שתייה מתונה של אלכוהול לבין סיכון מופחת לדמנציה ולקויות שכליות אחרות.

השפעת שתיית האלכוהול המתונה על הפחתת הסיכון לשיטיון בגיל מבוגר, הייתה גם בקרב גברים וגם בקרב נשים.

החוקרים מציינים כי לאנשים בעלי האלל (מופע גנטי) אפוליפופרוטאין E אפסילון (כ10-20% מהאוכלוסיה) ההשפעה של שתייה מתונה של אלכוהול אינה מסייעת להפחתת הסיכון לדמנציה ותופעות נוספות.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן