שתיית קפה והפחתת סיכון לסרטן ערמונית קטלני

חוקרים: שתיית קפה נמצאה כמפחיתה סיכון לסרטן ערמונית בכלל וסרטן ערמונית קטלני בפרט

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
שתיית קפה. טוב לבריאות ? מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by-sa צילום: Julius Schorzman

חוקרים: שתיית קפה נמצאה קשורה לסיכון מופחת ללקות בסרטן ערמוני בכלל וסרטן ערמונית קטלני ואלים בפרט

כיצד משפיעה שתיית קפה על מניעת מחלות כמו מחלת הסרטן בכלל וסרטן הערמונית בפרט ? שתיית קפה נמצאה במחקרים כבעלת השפעות חיוביות ושליליות כאחד: מחד הוא נחשב כמונע מחלות מסוימות ומאידך פוגע בתפקוד ובתהליכים פיזיולוגיים ומכיל את הקפאין שהינו סם ממריץ. 

ממצאי מחקר חדש מעלים כי לגברים ששותים קפה (נטול קופאין או המכיל קופאין) יש סיכון נמוך יותר ללקות בסוג סרטן ערמונית קטלני. סרטן ערמונית אלים וקטלני הוא סרטן הערמונית המתפשט לעצמות והינו גורם המרכזי למוות מסרטן הערמונית. חשיבות מניעתו היא הרבה ביותר בשל תוקפנותו הרבה וקטלניותו המהירה.
החוקרים מציינים כי מדובר במחקר הגדול ביותר שבחן את הקשר בין שתיית קפה להפחתת הסיכון לסרטן ערמונית קטלני. הממצאים של המחקרים התבססו על ניתוח דיווחים של גברים במדגם של 47,911 אמריקאים בין השנים 1986 ל2008. במהלך תקופה זו אותרו בקרב המשתתפים במחקר 5,035 מקרי סרטן הערמונית שמתוכם 642 מקרי סרטן אלים וקטלני שהוביל למוות.

בין הממצאים של החוקרים עלה כי גברים שצרכו את כמות הקפה הרבה ביותר (שש כוסות קפה או יותר ביום) היו בסיכון מופחת של 20% ללקות בכל סוג שהוא של סרטן הערמונית.
קשר זה נמצא חזק הרבה יותר לגבי מניעת סרטן ערמונית אלים: גברים אלה ששתו שש או יותר כוסות קפה ביום בממוצע היו בעלי סיכון נמוך ב60% לפתח סרטן ערמונית אלים\אגרסיבי.
יחד עם זאת, גם שתייה מתונה יותר של קפה של כוס עד שלוש כוסות קפה ביום בממוצע נמצאה כקשורה להפחתת הסיכון לסרטן ערמונית קטלני בשיעור של 30% פחות.
מן הממצאים עלה כי המסקנות השונות התייחסו גם לשתיית קפה נטול קפאין וגם לשתיית קפה המכיל קפאין.

ממצאי המחקר פורסמו על ידי צוות חוקרים בראשות מדענים מבית הספר הארוורד לבריאות הציבור בכתב העת בנושא סרטן Journal of the National Cancer Institute.

דילוג לתוכן