שתיית קפה וסיכון נמוך לשבץ מוחי בנשים

החוקרים מצאו כי שתיית 1-5 כוסות קפה ביום מפחיתה בקרב נשים את הסיכון ללקות בשבץ מוחי

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

תזונה
שתיית קפה. טוב לבריאות ? מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by-sa צילום: Julius Schorzman

מחקר חדש קובע: קשר בין שתיית קפה לבין הפחתת הסיכון של נשים ללקות בשבץ מוחי

בשורה משמחת לצרכני הקפה – מחקר חדש מצביע על קשר בין שתיית קפה לבין סיכון נמוך של נשים ללקוח בשבץ מוחי. בעבר, חוקרים מצאו קשר בין צריכת קפה לבין הרחבת כלי הדם ומחלות בלב, תחלואה ומוות, קשר בין שתיית קפה ובעיות של ספיגת ברזל בקרב נשים מיניקות בהריון, וכן מצאו קשר בין צריכתו לבין בעיות בכיס המרה. עם זאת חוקרים מצביעים גם על תועלת בשתיית קפה- כך לדוגמה שתיית קפה נמצאה קשורה לצמצום הסיכון למחלת סוכרת מסוג 2 או לשיגדון- גאוט.

מחקר חדש זה, שפורסם בכתב העת Stroke, מצטרף למחקרים אשר מהם עולה כי שתיית קפה דווקא מועילה לבריאות.

במחקרים קודמים, צריכת קפה נמצאה באופן לא עקבי, כקשורה להישנות מקרי שבץ ולמוות. במחקר זה ביקשו  החוקרים לבחון את הקשר בין צריכת קפה לבין מקרי שבץ . זאת במחקר שנערך על ידם בקרב 34,670 נבדקות בשוודיה, ללא היסטוריה של מחלות לב וסרטן החל משנת 1997. החוקרים בחנו שאלונים שבהן דיווחו הנבדקות בין השאר גם על הרגלי שתיית הקפה שלהן, ואת הרישומים הרפואיים של אותן נבדקות.

במהלך מעקב של מעל 10 שנים, אירעו 1680 של שבץ, כולל שבץ איסכמי- אוטם מוחי cerebral infarctions,  דימום מוחי בתוך הצרבלום, דימום תת-עכבישי ושבץ ממקור לא מוגדר. ניתוח נתונים אלה, העלה מסקנה לפיה, לאחר התאמות של גורמי סיכון נוספים, שתיית קפה בכמות שבין כוס קפה אחת ביום ועד חמש כוסות קפה ביום, נמצאה כקשורים לסיכון מופחת ללקות בשבץ על כל סוגיו למעט דימום מוחי בתוך הצרבלום  intracerebral hemorrhages.

הממצאים העלו כי:

1. הסיכון לשבץ מוחי בקרב נשים ששתו כוס קפה אחת עד שתי כוסות ביום-היה נמוך ב22% בהשוואה לנשים שלא שתו קפה כלל או שתו פחות מכוס קפה אחת ליום.

2. הסיכון לשבץ מוחי בקרב נשים ששתו 3-4 כוסות קפה בממוצע בכל יום-היה נמוך ב25% בהשוואה לנשים שלא שתו קפה כלל או שתו פחות מכוס קפה אחת ליום.

3. הסיכון לשבץ מוחי בקרב נשים ששתו חמש כוסות קפה או יותר בממוצע מידי יום-היה נמוך ב23% בהשוואה לנשים שלא שתו קפה כלל או שתו פחות מכוס קפה אחת ליום.

מסקנות החוקרים היו כי שתיית קפה בשיעור שבין כוס לחמש כוסות ביום קשורה להפחתת הסיכון ללקות במקרים של שבץ מוחי בקרב נשים ואילו שתייה מועטת או העדר שתיית קפה קשורה לסיכון מוגבר ללקות בשבץ.

ממצאים אלה נמצאו תקפים, גם לאחר שהחוקרים ניטרלו השפעות של משתנים נוספים כמו הרגלי עישון, משקל גוף BMI, היסטוריה של סוכרת, יתר לחץ דם או צריכת אלכוהול.

 

דילוג לתוכן