שת"פ ייחודי בין הטכניון לNYU בחקר הסרטן

לקראת קפיצת מדרגה בחקר הסרטן: שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין הטכניון למרכז הרפואי של אוניברסיטת ניו יורק

אורי אלהב

עודכן בתאריך

אונקולוגיה
חלוקת תאי סרטן. מקור: ויקיפדיה. אילוסטרציה: באדיבות המכון הלאומי האמריקאי לרפואה NIH

לקראת קפיצת מדרגה בחקר הסרטן: שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין הטכניון למרכז הרפואי של אוניברסיטת ניו יורק

שני מוסדות מחקר מובילים – הטכניון והמרכז הרפואי לנגון של NYU – חוברים לשיתוף פעולה בין-לאומי ראשון מסוגו, לפיתוח טיפולים חדשניים בסרטן. מדובר בפעילות מחקרית נרחבת ומעמיקה, היוצאת לדרך הודות לתרומה משמעותית של 9 מיליון דולר מהנדבנים לורה ויצחק (אייק) פרלמוטר.

שליש מהתרומה (3 מיליון דולר) יממן שישה פרויקטי-מחקר שבראשם יעמדו חוקרים משני המוסדות. שני-השלישים הנותרים (6 מיליון דולר) ישמשו להקמת מרכז מחקר מתקדם בטכניון, שיתמוך באותם הפרויקטים ובמחקרים נוספים. מרכז המחקר יתמקד בתחום חדש ומבטיח: מטבולומיקה של הסרטן. היוזמה המשותפת צפויה לעודד תמיכה מצד מוסדות ויחידים ברחבי העולם, ששמו להם למטרה את המאבק בסרטן באמצעות מחקר ממוקד ואפקטיבי.

"לטכניון ולמרכז הרפואי לנגון חולקים מחויבות רבת שנים לקידום חקר הסרטן," אמרה פרופסור דפנה בר-שגיא, סגנית-נשיא בכירה וסגנית-דיקן למדעים ב-NYU לנגון, מדענית ראשית בבית הספר לרפואה של NYU, ודמות מפתח בשותפות לנגון-טכניון. "זהו רגע נפלא בתולדות שני המוסדות, נקודת-זמן שבה נוכל למנף במשותף את הכישרון והיצירתיות של החוקרים שלנו על מנת להאיץ פריצות דרך במחקר. לחזונם ולנדיבותם של בני הזוג פרלמוטר, במיוחד בזמנים שבהם לא קל לגייס מימון למחקר בסיסי, תהיה השפעה כבירה."

"אנו מקווים כי השילוב בין המומחיות והניסיון הייחודים של החוקרים ב-NYU ובטכניון יאפשר לנו להתגבר על כמה מהאתגרים הסבוכים הכרוכים בטיפול בחולי סרטן," אמר פרופסור-מחקר אהרן צ'חנובר מהטכניון, חתן פרס נובל בכימיה לשנת 2004, העומד בראש הקתדרה ע"ש ג'נט ודוד פולק במדעי החיים בפקולטה לרפואה ע"ש ברוך רפפורט בטכניון.

במקביל להודעה על תרומת הענק הודיעו שני המוסדות על מינויים חדשים שיהיו חלק בלתי נפרד משיתוף הפעולה החדש:
פרופסור בנג'מין ניל, ביולוג בעל שם בתחום מסלולי התמרת האותות בתא, הצטרף לאחרונה לסגל המרכז הרפואי לנגון כמנהל מרכז הסרטן ע"ש פרלמוטר. מאז 2007 ועד הצטרפותו ללנגון כיהן פרופסור ניל כראש מכון הסרטן של אונטריו במרכז הסרטן ע"ש הנסיכה מרגרט. פרופסור ניל ישתף פעולה עם פרופסור צ'חנובר בהובלת המחקר המשותף בין הטכניון ל-NYU. במסגרת תפקידיו הנוספים ב-NYU יופקד פרופסור ניל על גיבושם של פרויקטים תרגומיים בתחומים שונים ובהם אימונותרפיה, גנטיקה של הסרטן, טיפולים ממוקדים, אפיגנטיקה, הדמיה ותוכניות מורחבות בטיפול רפואי, ברפואה קהילתית ובאונקולוגיה תומכת.

פרופסור אייל גוטליב, מומחה עולמי במטבוליזם של הסרטן, יצטרף לטכניון על מנת להוביל את מרכז המחקר שיוקם על בסיס תרומתם של בני הזוג פרלמוטר. פרופסור גוטליב עומד כיום בראש יחידת המחקר למטבוליזם של הסרטן במכון ביטסון בגלזגו, סקוטלנד. מחקריו מתמקדים במטבוליזם ובמטבולומיקה של סרטן, תוך שילוב בין כימיה אנליטית למחקר בסיסי במטרה לחקור נקודות חולשה של גידולים סרטניים, ולפתח גישות קליניות חדשות לטיפול בסרטן. השניים יובילו יחד את המחקר המשותף במטבולומיקה של הסרטן.

מובילים את המאבק בסרטן
התרומה הנוכחית של בני הזוג פרלמוטר היא המשך ישיר למעורבותם רבת-השנים בחקר מחלת הסרטן. בינואר 2014 הם תרמו תרומת ענק של 50 מיליון דולר, במטרה לקדם את המחקר והטיפול בסרטן במרכז הרפואי לנגון. אז גם הוחלף שמו של מרכז הסרטן ב-NYU ל'מרכז הסרטן ע"ש לורה ויצחק פרלמוטר בלנגון, NYU'. בני הזוג פרלמוטר חברים בחבר-הנאמנים של המרכז הרפואי לנגון.

התרומה הנוכחית מבטאת את מחויבותם של בני הזוג פרלמוטר לחיבורה של ישראל, הנהנית ממעמד של גורם עולמי מוביל במחקר ובחדשנות טכנולוגית, עם גופים ויוזמות אחרים בעולם. בני הזוג ציינו כי מוסדות ישראלים דוגמת הטכניון מובילים רבים מהחידושים העולמיים ברפואה, במדע ובטכנולוגיה, וכי יש להם ניסיון מוכח בפיתוח טיפולים יעילים בסרטן. חשוב היה להם, הוסיפו, להעמיק פעילויות אלו באמצעות שותפויות דוגמת שיתוף הפעולה החדש עם NYU לנגון.

"אייק ואני מחפשים מזה זמן רב אחר דרכים לקשור בין פריצות הדרך הישראליות במדע ובמחקר לבין מחויבותנו העמוקה למרכז הרפואי לנגון באוניברסיטת ניו יורק," אמרה לורה פרלמוטר במעמד ההכרזה על התרומה. "השותפות בין הטכניון ו-NYU לנגון מאפשרת לנו לחנוך גישה ממוקדת למחקר ולטיפול בסרטן. אין לנו ספק כי מאמץ משותף זה, המונע כפילות של יוזמות מחקריות ומייעל את פעילותם של תורמים וחוקרים בולטים, יוביל לתוצאות דרמטיות במאבק במחלה איומה זו."

מטבולומיקה של הסרטן – מפת דרכים לפריצות-דרך באיבחון ובטיפול
תחום המטבולומיקה של הסרטן יעמוד בלב פעילותה של מעבדת המחקר שתוקם בטכניון באמצעות תרומתם של בני הזוג פרלמוטר.
מטבולומיקה פירושה מחקר נרחב של תהליכים כימיים בתאים, כגון פירוק של סוכרים ושומנים. תהליכים אלו משפיעים על מגוון מחלות, לרבות סרטן, ומושפעים על ידן. ייחודם של התהליכים הכימיים המתרחשים בתאים סרטניים מעצים את חשיבות המטבולומיקה בחקר הסרטן. פיתוח הבנה כוללת של תהליכים כימיים אלה, באמצעות מטבולומיקה, חיוני הן לאיבחון המוקדם של הסרטן, הן לפיתוח טיפולים חדשניים.
הרחבה והעמקה של חקר המטבולומיקה של הסרטן יקדמו גישות חדשות בהדמיה, אבחון מוקדם באמצעות בדיקות דם ותרופות ממוקדות חדשות. בקידומם של כיווני מחקר אלה, המשלבים ביולוגיה, כימיה, מתמטיקה ומדעי המחשב, יש ערך רב לשיתוף פעולה בין מרכז מדעי-רפואי כמו NYU לנגון, לבין מוסד טכנולוגי-אקדמי מצטיין דוגמת הטכניון.

השקת השלב הראשון בפרויקט
שיתוף הפעולה בין המרכז הרפואי לנגון לטכניון כבר יצא לדרך. בחסות המענק הראשון – 3 מיליון דולר – פורסם קול קורא בקרב חוקרי-סרטן מובילים בטכניון וב- NYU לנגון. תנאי מרכזי בפרסומים אלה הוא שבכל פרויקט חייב להיות ייצוג לחוקרים משני המוסדות.
הקול הקורא פורסם לאחר סדנה משותפת בת יומיים, שהתקיימה בעיר ניו יורק בסתיו 2014 וזכתה להצלחה רבה. במסגרת הסדנה עדכנו חוקרים משני המוסדות אודות מחקריהם ולמדו על אפיקים אפשריים לשת"פ עתידי. בהמשך ייבחרו כשישה פרויקטים, שכל אחד מהם יזכה למענק דו-שנתי בגובה חצי מיליון דולר – רבע מיליון דולר לכל אחד משני חוקרים-שותפים. המימון למחקרים הנבחרים יחל בשלהי אביב 2015.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן