תאור רגשות שליליים הפחית את רמת הרגש השלילי

ממצאי מחקר חדש העלה כי אנשים שתייגו ותארו את רגשות הפחד במילים שהביעו בפני אחרים נהנו מהקלה ברגשות השליליים שחוו

האם הבעה רגשית מילולית ותיוג רגשות עשוי להועיל להפחתת הלחץ הרגשי והשגת יעילות בביצוע הפעולה הנחוצה? כיצד תיאור של חוויה רגשית – למשל פחד מעכביש טרנטולה מאיים, עשוי להפחית מתחושת הפחד ? 

רגשות. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-by-sa. מאת: Mister digit
רגשות. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-by-sa. מאת: Mister digit

ממצאי מחקר חדש מצביעים על כך ששיום (מתן שם) ותיחום הרגש בהגדרה והבעתו, עשויה להפחית מהלחץ הרגשי שאדם חווה ולתפקד באופן טוב יותר במשימה הרלוונטית לתחושת הלחץ הרגשי בו הוא מצוי. כך נמצא כי בניסוי שנערך בקרב נבדקים, אנשים שהביעו את הפחד שלהם, ותיאורו את הרגשות שהטרידו אותם, במהלך התקרבותם לעכביש טרנטולה מאיים, נהנו מהפחתה משמעותית מהלחץ, הזיעו פחות בשל הקרבה לעכביש והצליחו להתקרב באופן מירבי לעכביש, בהשוואה לאלה שלא הביעו את הרגש השלילי שחוו או בהשוואה לאלה שתארו את חוסר הפחד שלהם מהעכביש או בהשוואה לאלה.

במחקרם בחנו החוקרים 4 קבוצות נבדקים שכללו בסך הכל 88 נבדקים. בתחילה נדרשו הנבדקים כולם להתחיל להתקדם לעבר אקווריום ובו עכביש טרנטולה גדול ומאיים ולגעת בו בסופו של דבר אם ביכולתם לעשות זאת. בשלב שני חולקו כל הנבדקים לארבע הקבוצות:

1-חברי הקבוצה הראשונה נדרשו להתקדם לעבר אקווריום ובו עכביש טרנטולה ולגעת בו, אם ביכולתם לעשות זאת תוך שהם מתארים את התחושות שהם מרגישים: למשל לומר ” אני מרגיש חרדה ופחד רב מהעכביש המגעיל והמפחיד שמולי”.
2- חברי הקבוצה השנייה נדרשו להתקדם לעבר אקווריום ובו עכביש טרנטולה ולגעת בו, אם ביכולתם לעשות זאת תוך שהם מתארים משפטים הנוגעים להעצמה למשל לומר “העכביש הקטנטן הזה לא יכול לפגוע בי לרעה. אני ממש לא מפחד ממנו”
3- חברי הקבוצה השלישית נדרשו להתקדם לעבר אקווריום ובו עכביש טרנטולה ולגעת בו, אם ביכולתם לעשות זאת תוך שהם מתארים משפטים שלא היו רלוונטיים לתחושותיהם.
4- חברי הקבוצה הרביעית נדרשו להתקדם לעבר אקווריום ובו עכביש טרנטולה ולגעת בו, אם ביכולתם לעשות זאת תוך שהם לא מדברים כלל.

ממצאי המחקר העלו כי חברי הקבוצה הראשונה שהביעו את רגשותיהם בעקבות האיום (העכביש) היו אלה שסבלו מהזעה מינימלית בידיהם והיו בממוצע אלה שהתקרבו הכי הרבה אל העכביש (כולל נגיעה בו). זאת בהשוואה ליתר הקבוצות.
מן הממצאים העלו עוד החוקרים כי הנבדקים בקבוצה השניה שתיארו משפטי העצמה היו השניים בהצלחתם להגיע קרוב לעכביש והזיעו בידיהם יותר מנבדקי הקבוצה הראשונה אך פחות מנבדקי הקבוצה השלישית והרביעית שלא תיארו את תחושותיהם או משפטי מפתח.