חוקרים גילו קבוצת תאים שמונעת חלוקת תאים סרטנית

ממצאי המחקר מגלים מהי פעילות חלוקת התאים התקנית ומהם הליקוים שמאפשרים לתאים סרטניים להגיב לגורמי גדילה בחלוקה לא מבוקרת היוצרת גידול ממאיר.

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורדם טבורי - גנטיקה
חלוקת תאי סרטן. מקור: ויקיפדיה. אילוסטרציה: באדיבות המכון הלאומי האמריקאי לרפואה NIH

קבוצת חוקרים ישראלים גילו קבוצת תאים המונעים חלוקה תאית מוגברת שעלולה להוביל להתפתחות סרטן

ממצאי מחקר חדש של חוקרי מכון ויצמן גילו קבוצת תאים שאחראית על חלוקה של תאים באופן בלתי מבוקר ועלולה להוביל לסרטן: בגוף האדם פועלים באופן תדיר גורמי גדילה רבים, המשפיעים על החלוקה התאית, אבל תאים סרטניים בלבד הם אלה שמושפעים מגורמי גדילה אלה בקלות, ו"ממהרים" ליישם את "המסרים" מגורמי הגדילה ולגדול ולהתחלק שוב ושוב.

לעומתם, תאים בריאים מושפעים מגורמי גדילה ומתחילים בחלוקת התא רק אחרי 8 שעות שבהם הם נחשפים לגורמי הגדילה. המחקר החדש שופך אור על התהליכים שמתרחשים בבתא הבריא, אשר גורמים לו "להתנגד" לקריאה להתחלק, במשך שמונה השעות הללו ומתארים מה התהליכים הלא תקינים שמתרחשים בשמונה השעות הללו בתא סרטני שגורמים לו למהר ולהתחלק בקלות כזו.

ממצאי המחקר חדש שפורסם בכתב-העת Molecular Cell , העלו שבזמן שהתא מקבל לראשונה אותות מגורם גדילה, מופעלות בתא 10קבוצות גנים, אשר כוללות כ-8,000 גנים.

מתוך 10 הקבוצות קבוצה אחת אשר כוללת כ-12 גנים שנשלטים ע"י החלבון בולם הסרטן p53,  בלטה ונמצאה כרכיב משמעותי שמנע חלוקת תאים מהירה.

החוקרים מצאו כי רק במידה ואות הגדילה ממשיך לפעול ולשדר מסר לתא לאורך שמונה שעות, משחרר חלבון -p53 את אחיזתו בDNA התאי, ומאפשר לתא להתחלק. החוקרים מצאו כי התא פועל תוך שימוש בעקרון זהירות מונעת לפיה הוא מונע מחלוקת התא להתרחש בגלל קבלת אותות גדילה שגויים, מקריים או מיותרים, אלא אם יגיע אות ממושך ונחוץ. בתאים סרטניים מנגנון חלוקה זה לא תיקני משום שחלבון ה-p53 פגום או חסר. ולכן קבלת אות מגורם גדילה מזדמן גורם לתאי מחלת הסרטן לחלוקה בלתי מבוקרת וכך מביא להתפתחות גידולים ממאירים.

כאמור המנגנון הטבעי בתא בריא היא שונה ומבוססת על הפעלת חלבון-p53  אשר מונעת חלוקה מיידית בעת שהתא מקבל אות מגורם גדילה, ונדרש פרק זמן ממושך שמוודא שהאותות ממושכים ולא מקריים כדי להתחיל בחלוקה.

ממצאי המחקר מבהירים מימד חדש בפעילות התאית ומבהירים את הליקוים הקיימים בתאים, אשר גורמים להם להתפתח כתאים סרטניים בחלוקה לא מבוקרת שמסתיימת לעיתים קרובות בהיווצרות גידולים ממאירים. ממצאים אלה עשויים לעזור בפיתוח של גישה חדשה ויעילה לטיפול בסרטן בעזרת תרופות כימותרפיות. לפעמים, תאי הסרטן מפתחים עמידות לטיפולים אלה, בין היתר משום שהטיפולים מכניסים את הגוף לסטרס-עקה, וכך גורמים להיווצרות גורמי גדילה, המעוררים חלוקת תאים באופן שגורם לעך שהטיפול אינו יעיל. לדעת החוקרים, הבנה טובה יותר של מנגנוני פעילות אלה האחראים לאותות הגדילה ומניעת חלוקה, עשויה לסייע בפיתוח טיפולים יעילים יותר ולאפשר תכנון מיטבי של תזמון מתן טיפולים כימותרפיים במירווחים המצמצמים באופן מקסימלי את החלוקה מוגברת של תאי הסרטן.

 

דילוג לתוכן