תאי גזע חדשים לטיפול באלצהיימר

טיפול רפואי חדשני: תאי גזע חדשים שפותחו יסייעו לטיפול במחלות מוח ומחלת אלצהיימר

חוקרים מדווחים על הצלחה בפיתוח תאי גזע מסוג חדש המכונים choroid plexus epithelial cells CPECs בבני אדם ובחיות מעבדה שיסייעו לפיתוח טיפול שיקומי יעיל לחולי מחלות מוח ומחלות עצבים כמו מחלת אלצהיימר.
תאי CPEC הם קריטיים לתפקוד הרקמה הכלורידית במוח שמייצרת את הנוזל הצרברו-ספינלי והם אחראים, בין יתר תפקידיהם על פינוי פסולת מטבולית וסילוק חומרים בלתי נחוצים מהנוזל הזה ומתוך המוח. במחלות נוירו-דג’נרטיביות שבהן חל ניוון עצבי, הרקמה הכלורידית ותאי הCPEC מתבגרים ומזדקנים בטרם עת, באופן הגורם להתגבשות הנוזל המוחי וליכולת מופחתת לסילוק חומרי פסולת ופלאק במוח- מה שמהווה סמן מרכזי להתפתחות מחלת אלצהיימר לדוגמה. כעת ממצאי מחקר חדשני מעלים כי באמצעות תאי גזע ניתן יהיה ליצור תאי שכאלה לצורך טיפול. ממצא זה הוא בעל חשיבות על רקע ממצאי מחקרים קודמים שהוכיחו כי יצירת תאים כאלה תשפר את מצב החולים (במחקרים הקודמים עדיין לא פותחה השיטה, כפי שפותחה כעת ליצירת תאי CPEC). 

תאי גזע עובריים. מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC3-by-sa. מאת: Ghanson
תאי גזע עובריים. מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC3-by-sa. מאת: Ghanson

ממצאי המחקר הרואים אור בכתב העת היוקרתי בנושא מדעי העצב והנוירולוגיה Journal of Neuroscience מתארים את השיטה ליצירת התאים החדשים מתאי גזע עובריים שמתמיינים לתאי גזע עצביים לא בוגרים שאז עוברים התפתחות מעבדתית לתאים לא בוגרים מסוג CPECS המוחדר לרקמה הכלורידית במוח.

לדברי החוקרים שיטה זו נראית מבטיחה משום שלראשונה “ניתן יהיה להשתמש בתאי גזע ליצור כמויות גדולות של תאים אפיתליים אלה שיוכלו לשמש במגוון דרכים לטיפול במחלות נוירודג’נרטיביות”.