תוכנה לזיהוי מוקדם של סוכרת הריון

תוכנה שפיתחו חוקרים ישראלים תאפשר זיהוי מוקדם של הסיכון לפתח סוכרת הריון: השימוש באלגוריתמים לזיהוי ואבחון בעיות מסייע למדענים במגוון היבטים וכעת – גם בזיהוי סוכרת הריון מראש. מדענים ישראלים שפיתחו אלגוריתם לזיהוי סוכרת הריון סבורים שניתן יהיה למנוע בעזרתה התפתחות סוכרת הריונית בעזרת שינוי בתזונה או באורח חיים. סוכרת הריון לצד מצבים בריאותיים שונים של האם ההרה הופכים את ההריון להריון בסיכון.
התוכנה שפותחה תוכל כבר בתחילת ההיריון או אפילו לפני תחילתו לזהות מי הנשים אשר מצויות בסיכון גבוה לפתח סוכרת הריונית. בעזרת הזיהוי, מקווים המדענים, אפשר יהיה למנוע התפתחות סוכרת הריונית באמצעות שינויים בתזונה או באורח חיים.

הריון. צילום: Pixabay
זיהוי מוקדם של סוכרת הריון. צילום: Pixabay

סוכרת הריון או הריונית (בלעז: Gestational Diabetes) היא תופעה נפוצה בה נשים לא סוכרתיות מפתחות רמה גבוהה של גלוקוז בדם במשך ההיריון.  לצורך המחקר, ניתחו המדענים נתונים של ארגון הבריאות הגדול בישראל – שירותי בריאות כללית – על כמעט 600 אלף הריונות. “מטרתנו הייתה לעזור למערכת הבריאות למנוע מקרים של סוכרת הריונית”, אומר פרופ’ ערן סגל שמעבדתו במחלקה למדעי המחשב ומתמטיקה שימושית ובמחלקה לביולוגיה מולקולרית של התא, הובילה את המחקר.

כאמור, סוכרת הריון מאופיינת ברמות גבוהות של סוכר בדם במהלך ההיריון ללא היסטוריה של סוכרת והיא מופיעה ב-3%-9% מההריונות וכרוכה בסכנות בריאותיות משמעותיות לאם ולעובר. כיום, מאובחנת סוכרת הריונית בדרך כלל בין שבוע 24 לשבוע 28 בעזרת בדיקת העמסת סוכר: שתיית תמצית סוכר ולאחר מכן בדיקת דם המגלה באיזו מהירות מסולק הסוכר מן הדם.

במחקר החדש, שראה אור בכתב העת המדעי Nature Medicine ניתחו פרופ’ סגל ועמיתיו, בשיטות של למידת מכונה, נתונים ממאגרי קופת החולים כללית של כ-450 אלף הריונות בין השנים 2017-2010; בכ-4% מהריונות אלה אובחנה סוכרת הריון באמצעות בדיקת העמסת סוכר. לאחר שהאלגוריתם שפיתחו מדעני המכון ניתח כמות עצומה של נתונים – יותר מ-2,000 מאפיינים עבור כל הריון, ביניהם גם תוצאות בדיקות דם של האישה ההרה ונתונים על ההיסטוריה הרפואית שלה ושל משפחתה – החוקרים גילו שתשעה ממאפיינים אלה מספיקים כדי לזהות במדויק אילו נשים הן בסיכון גבוה לסוכרת הריונית. תשעת הפרמטרים כללו בין היתר את גיל האישה, מדד מסת הגוף שלה (BMI), היסטוריה משפחתית של סוכרת ותוצאות בדיקות העמסת סוכר מהריונות קודמים (במידה שאכן היו כאלה).

בשלב השני של המחקר ביקשו המדענים לוודא שתשעת הפרמטרים אכן מנבאים בהצלחה את הסיכון לסכרת הריון. לצורך זה בחנו המדענים 140 אלף הריונות שלא נכללו בשלב המקורי של המחקר. התוצאות אישרו: הפרמטרים זיהו בהצלחה את הנשים שפיתחו סוכרת הריון

מהממצאים מתחוור שבאמצעות שאלון קצר אפשר יהיה לקבוע מראש אם האישה עלולה לפתח סוכרת היריון.  לשאלון בשפה האנגלית לבדיקה עצמית של ההסתברות לסוכרת הריונית – לחצו כאן.

גילוי מוקדם של הסיכון לפתח סוכרת הריונית, בתחילת ההיריון או אפילו לפני שהאישה נכנסה להיריון, יסייע לנשים בהריון לצמצם את הסיכון לסוכרת הריונית בעזרת פעילות גופנית או תפריט מיוחד. בנוסף  השאלון יחסוך מנשים שמצויות בסיכון נמוך לפתח סוכרת הריונית, את הטרחה ואת העלויות הכרוכות בבדיקת העמסת סוכר.

במחקר ליצירת האלגוריתם לזיהוי מוקדם של הסיכון לפתח סוכרת הריון השתתפו תלמידי המחקר ניצן שלום ארצי, ד”ר סמדר שילה וחגי רוסמן ממעבדתו של פרופ’ סגל, אשר שיתפו פעולה עם פרופ’ ערן הדר, ד”ר שירי ברבש-חזן, פרופ’ אבי בן-הרוש ופרופ’ ארנון ויז’ניצר ממרכז רפואי רבין בפתח תקוה, ועם ופרופ’ רן בליצר וד”ר בקה פלדמן משירותי בריאות כללית.

ברמה כללית יותר, המדענים סבורים כי המחקר מוכיח איך ניתוח מידע רב – ניתוח “ביג דאטה” – בדוגמה זו של המחקר אנליזה של רשומות רפואיות – עשוי להוביל להמלצות אישיות לטיפול במחלות או למניעתן. בדומה לכך, יזמו במעבדתו של פרופ׳ סגל את פרויקט 10K – מחקר תצפיתי ארוך-טווח לאיסוף מידע לגבי אורחות חיים ומחלות באוכלוסייה ישראלית המשלב בדיקות רפואיות חדשניות ושיטות מתקדמות של בינה מלאכותית למטרת חיזוי מצבים רפואיים עתידיים.