תוכנית המנטור בפקולטה לרפואה בצפת

לימודי רפואה בגליל: תוכנית המנטור בפקולטה לרפואה בצפת

מערכת האתר

עודכן בתאריך

לימודי בריאות ורפואה
ניהול ומנהיגות. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום:Gfaulkner

תוכנית המנטור- תוכנית חדשנית וראשונה מסוגה בישראל בפקולטה לרפואה בגליל של אוניברסיטת בר-אילן

תוכנית המנטור היא תוכנית חדשנית וראשונה מסוגה בישראל מופעלת בפקולטה לרפואה בגליל של אוניברסיטת בר אילן זו השנה השלישית.  התוכנית  פועלת במסגרת תוכנית הלימודים בפקולטה לרפואה בגליל. בתוכנית זו מוצמד לכל סטודנט לרפואה, במשך השנתיים הראשונות ללימודים, רופא משפחה מנוסה או רופא בכיר מאחד מבתי החולים בגליל, כחונך אישי.

המנטור מספק לסטודנט תמיכה והכוונה מקצועית ורגשית לפי הצורך, בסביבה בטוחה שבה הוא יכול לבטא את רגשותיו  וחששותיהם במהלך הלימודים וההתנסויות, מייעץ לסטודנט ומדריך אותו בכל הרמות המקצועיות. יחד הם דנים בהתלבטויות ומנתחים אירועים תוך כדי ההתרחשויות, בתהליך אשר ממחיש את הידע שרוכש הסטודנט במהלך לימודיו. המנטור משמש לסטודנט דוגמה לחיקוי ומופת אישי, עוזר לסטודנט לפתח גישה מקצועית נכונה ותורם לעיצוב אישיותו כרופא בעתיד.

כחלק מן התוכנית, מבצעים הסטודנטים כתיבה רפלקטיבית, שבאמצעותה הם מתארים אירועים אשר היו מעורבים בהם והטרידו אותם או עוררו בהם תגובה רגשית. הם מנתחים עם המנטור את האירוע, ומגיעים למסקנות והפקת לקחים.  הכתיבה הרפלקטיבית מפתחת חשיבה ביקורתית וכישורי ניתוח קליניים, אשר משפרים את מקצועיותם של הסטודנטים לרפואה.

בנוסף לפגישות חודשיות קבועות הנערכות בין החונך לסטודנט, הסטודנטים מתלווים למנטורים בעבודתם הקלינית. לרוב החניכה מתבצעת במרפאתם של המנטורים, דבר אשר בונה ומחזק את הקשר בין הסטודנט לגליל. חלק מהיתרון והייחודיות של התוכנית הוא בכך, שהסטודנטים נהנים מחשיפה קלינית מוקדמת ורואים חולים כבר בתחילת הלימודים. במהלך החניכה של הסטודנט לרפואה מזהה המנטור קשיים בלימודים ומפנה את תשומת לבם של הסטודנטים ושל הנהלת הפקולטה לצורך בפעולות מתקנות לטיפול בקשיים.

לדברי מייסד תכנית המנטור ד"ר פיטר גילבי, מנהל מחלקת אף אוזן גרון וניתוחי ראש וצוואר במרכז הרפואי "זיו" בצפת ויו"ר ועדת ההוראה בפקולטה לרפואה בגליל של אוניברסיטת בר אילן,  ליבת התוכנית היא לא רק לימוד חומר מקצועי, או הכשרה מקצועית, אלא המפגש והתמודדות עם התכנים ההומניסטים האנושיים של הרפואה ועם עבודת הרופא.  "אנחנו מנסים לכלול בתכנית גם את ההיבטים הרפואיים שאינם קשורים ישירות רק למולקולות ולחיידקים. הסטודנטים צופים בעבודת המנטורים (הרופאים) שמתמודדים עם דילמות יומיומיות ובדרך זו אנו מקווים שהסטודנטים יהפכו בעתיד לרופאים טובים ואנושיים יותר, המודעים לרגשות החולה".

כיום מנהל את תוכנית המנטור ד"ר יובל עוז, מומחה ברפואת נשים ומיילדות ומנהל יחידת דימות נשים (אולטרה-סאונד), מרכז בריאות האישה במרכז הרפואי "זיו" בצפת.

דילוג לתוכן