תוסף זרעי פשתן לטיפול בסרטן הערמונית

ממצאי המחקר מצביעים על יעילות תוסף תזונה של זרעי פשתן כנגד שגשוג של תאי סרטן הערמונית

מערכת האתר

עודכן בתאריך

תזונהרפואה משלימה
זרעי פשתן. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Dvortygirl

ממצאי מחקר חדש מצביעים על יעילות תוסף תזונה של זרעי פשתן כנגד שגשוג תאי סרטן הערמונית בגברים חולים

האם לזרעי פשתן יש אכן סגולות רפואיות מועילות ? שמן פשתן משווק כבעל סגולות מרפא בריאותיות הקשורות בין היתר לתכולת חומצת שומן אומגה 3 בריכוז גבוה. מחקר חדש שופך אור על סגולותיו של הפשתן להפחתת שגשוג תאי סרטן הערמונית בגברים חולי סרטן, לפני ניתוח.

לאור ההנחה שגורמים תזונתיים הם בעלי השפעה בריאותית שעשויה להשפיע על התפתחות מחלת סרטן הערמונית, ביקשו עורכי המחקר לבחון כיצד משפיעה צריכת תוסף תזונה של זרעי פשתן בתפריט דל-שמון או בתפריט עתיר שומן, על שיעור ההתרבות והשגשוג של תאי סרטן הערמונית.

במחקר מבוקר רנדומלי, שפורסם על ידי חוקרים בכתב העת בנושאי סרטן  Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention בחנו החוקרים את ההשפעה של דיאטה דלת שומנים ו\או בתוספת לתפריט של תוסף גרעיני פשתן, בקרב 161 נבדקים חולי סרטן הערמונית, לפני ניתוח הסרטת גידול בבלוטה. הנבדקים חולקו למספר קבוצות:

1. הקבוצה הראשונה- קבוצת ביקורת שנדרשה לעמוד בתפריט תזונה רגיל למשל חודש ימים.

2. הקבוצה השניה- נבדקים שצרכו תוסף תזונה של זרעי פשתן – 30 גרם ליום למשך חודש.

3. קבוצה שלישית- בה התבקשו הנבדקים לשמור על תפריט דל-שומנים המהווה הפחתה של 20% בסך האנרגיה הנצרכת בתפריט ביום במשך 30 יום.

4. קבוצה רביעית: נבדקים שצרכו תוסף תזונה של גרעיני פשתן – 30 גרם ליום יחד עם תפריט דל-שומנים המהווה הפחתה של 20% בסך האנרגיה הנצרכת בתפריט ביום במשך חודש אחד.

החוקרים בחנו בדמם של הנבדקים לפני התחלת הניסוי מדדים של אנטיגנים ספציפיים לסרטן הערמונית, הורמון-מין גלובולים, טסטוסטרון, הורמון גדילה דמוי אינסולין, חלבון קושר 3, חלבון ריאקטיבי C, כולסטרול ליפו-פרוטאין בצפיפות נמוכה. החוקרים בחנו את התפתחות תאי הגידולים הסרטניים  Ki-67ואת האפופטוזיס- מוות תאי.

ממצאי המחקר העלו כי שיעור ההתרבות של התאים הסרטניים נמצאו כקטנים יותר באופן משמעותי, בגברים שהיו בקבוצות שקיבלו תוסף תזונה של זרעי/גרעיני פשתן במסגרת התפריט שלהם. כך בקרב גברים בקבוצה השניה- בה הנבדקים צרכו תוסף תזונה של גרעיני פשתן – 30 גרם ליום למשך חודש, היה מדד התאים הסרטנייםKi-67  1.66. בקרב נבדקי הקבוצה הרביעית -נבדקים שצרכו תוסף תזונה של זרעי פשתן – 30 גרם ליום יחד עם תפריט דל-שומנים המהווה הפחתה של 20% בסך האנרגיה הנצרכת בתפריט ביום במשך חודש אחד, נצפתה רמה נמוכה אף יותר והמדד היה 1.50 . זאת בהשוואה לנבדקי קבוצת הביקורת (הקבוצה הראשונה) שרמתו של המדד הייתה בדמם 3.23. נבדקי הקבוצה השלישית בה התבקשו הנבדקים לשמור על תפריט דל-שומנים המהווה הפחתה של 20% בסך האנרגיה הנצרכת בתפריט ביום במשך 30 יום התאפיינה ברמה בינונית-גבוה של המדד 2.56.

החוקרים דיווחו כי לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות בנושא תופעות הלוואי של התפריט השונה, בהקשר של מוות תאי- אפופטוזיס ומדדים סרולוגיים נוספים. עם זאת, בקרב נבדקים בקבוצה השלישית והרביעית ששמרו על תפריט דל שומן, נצפתה ירידה ברמת הכולסטרול בדם.

לסיכום, מן הממצאים עולה כי שימוש בתוסף תזונה של זרעי פשתן בטוח לשימוש ונמצא כקשור להתחוללות שינויים ביולוגיים בעלי השפעה רפואית מועילה על הגוף, כנגד התפתחות ושגשוג של תאי סרטן הערמונית.

דילוג לתוכן