תוסף מלטונין לשיפור הזכרון

האם שמלטונין משפר זיכרון ויכולות שכליות ? ממצאי מחקר חדש מעלים כי שימוש בתוסף מלטונין עשוי לסייע בשיפור הזיכרון. זאת מלבד טיפול בבעיות שינה

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיה
האם תוסף מלטונין שמסייע לבעיות זכרון יעיל נגד בעיות זכרון ? צילום: Erika Varga Pixabay

הייתכן שמלטונין משפר זיכרון ויכולות מוחיות בבני אדם. ממצאי מחקר חדש מעלים כי שימוש בתוסף מלטונין עשוי לסייע בשיפור הזיכרון. זאת על בסיס ניסוי ייחודי בעכבי מעבדה מבוגרים. תוסף מלטונין משמש לאנשים הסובלים מבעיות שינה. ממצאי המחקר העלו כי תוסף זה יכול לסייע גם לשיפור הזיכרון ולעצירת הידרדרות קוגניטיבית בקרב עכברי מעבדה.

מלטונין לשיפור הזכרון ונגד הידרדרות שכלית

המחקר החדש שנערך על ידי חוקרים יפנים מאוניבסיטת טוקיו. נמצא כי תוסף המלטונין עשוי לסייע גם לזיכרון. בנוסף, התוסף עשוי לעצור הידרדרות בקוגניטיבית.

המחקר נערך על ידי המדענים על עכברי מעבדה. המדענים בדקו איך המולקולות שאליהן המלטונין הופך משפיעות על עכברים זקנים. עכברים זקנים בדומה לבני אדם מבוגרים חווים ירידה בזכרון וביכולות המוחיות.

במחקר בחנו המדענים האם המטבוליטים של מלטונים יסייעו בשיפור התפקוד של עכברי מעבדה. זאת בעזרת בחינת יכולותיהם לזכור ולזהות חפצים. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Journal of Pineal Research.

הממצאים העלו כי כשהם נותנים לעכברים המבוגרים מלטונין או מטבוליטים שאליהם מתפרק המלטונין העכברים זכרו וזיהו טוב יותר חפצים ביום שלמחרת. עוד גילו החוקרים כי העכברים המבוגרים זכרו את החפצים וזיהו אותם גם כמה ימים אחרי שנחשפו אליהם.

כלומר הממצאים הוכיחו כי מלטונין והחומרים אליהם הוא מתפרק משפרם את הזיכרון ואת היכולות המוחיות של העכברים. המדענים מקווים שמחקרי המשך יוכיחו כי מלטונין הוא בעל השפעה דומה גם בבני אדם.

תוסף מלטונין

מלטונין Melatonin הוא הורמון הנוצר בגופנו באופן טבעי. הורמון המלטונין מיוצר בבלוטת האצטרובל במוח. מלטונין מסייע לנו להירדם. כמות הורמון המלטונין בדם עולה ויורדת במחזורים במהלך כל יום ומאותת לאיברים את המחזור ביממה. לצד תפקידו זה, מלטונין הוא חומר נוגד חמצון משמעותי. מלטונין מגן על החומר הגנטי בגרעין התאים ובמיטוכנודריונים. לצד יתרונותיו, להורמון מלטונין חסרונות ותופעות לוואי.

מלטונין נמכר כתוסף תזונה ללא מרשם במדינות שונות בעולם. הוא מוצע באופן זמין וזול באתרי ממכר תוספים בינלאומיים. למעוניינים ברכישת מלטונין בתוך תחומי מדינת ישראל מוגדר מלטונין בשחרור מושהה כתרופת מרשם.  התרופה מיועדת למבוגרים בעלי הפרעות שינה וקשיים בהירדמות. כמו כן, מלטונין נמכר ללא שחרור מושהה בהכנה מעבדתית. זאת בתמחור גבוה בהרבה מקנייתו כתוסף כמוצר מדף.

דילוג לתוכן