תוספים בסיכון לסרטן: ויטמין E וסלניום

מחקר חדש מצביע על  השפעות מזיקות לתוספים כמו סלניום וויטמין E

האם תוספי מזון ויטמינים ומינרלים מועילים לבריאות ? מה הנזקים האפשריים מצריכתם? ממצאי מחקרים קודמים העלו כי ויטמיניםומינרלים מסוימים עלולים היות קשורים לסיכון מוגבר למחלות כמו סרטן ובעיות לב. ויטמין E בפרט הועלה בעבר כגורם שעשוי להיות קשור עם סיכון מוגבר ללקות בסרטן.

תוספי מזון, מינרלים וויטמינים. צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.
תוספי מזון, מינרלים וויטמינים. צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.

 מחקר חדש שנערך על ידי חוקרים מארצות הברית ופורסם בכתב העת BMJ מצביע על ממצאים בתחום. בניגוד לממצאי אותו מחקר שבוססו על פחות שנות ניסוי, ניתוח ביניים נוסף של המחקר שממשיך להתקיים, מעלים ממצאים המצביעים על מגמה של סיכון לסרטן הערמונית בקרב גברים בריאים הנוטלים תוסף של ויטמין E וסלנים או השילוב בין השניים בהשוואה לאנשים שלא קיבלו תוספים אלה אלא תוספי דמה ללא חומרים פעילים.

החוקרים אשר בדקו ממצאים באשר לכ34,5000 נבדקים מצפון אמריקה בחנו ארבע קבוצות של נבדקים שקיבלו תוסף תזונה של ויטמין E במינון 400 IU ליום, נבדקים שקיבלו תוסף סלניום 200 μg ליום, נבדקים שקיבלו את שני התוספים ונבדקים שקיבלו תוסף ללא חומרים אלה- תוסף פלסבו (דמה)

ממצאי המחקר העלו נתונים חדשים שהתבססו על תוספת של כ54,000 שנות אדם  נוספות שהעלו 521 מקרים נוספים של סרטן הערמונית מאז פרסום ממצאי הדוח הקודם. בהשוואה לקבוצה שקיבלה פלסבו, בה 529 לקחו בסרטן הערמונית, מקרב חברי הקבוצה שקיבלה ויטמין E  כ-620 גברים פיתחו סרטן הערמונית- שיעור משקף סיכון מוגבר ב17%.

בנוסף 575 אנשים מקרב הנבדקים בקבוצה שקיבלה תוסף סלניום חלו בסרטן הערמונית- שיעור המשקף סיכון מוגבר לחלות במחלה, בהשוואה לקבוצה שלא קיבלה כל תוסף, בשיעור של 9%.

555 אנשים בקבוצה של הנבדקים שקיבלו גם סלניום וגם תוסף ויטמין E לקו בסרטן זה- שיעור המשקף סיכון מוגבר של 5%.

בהשוואה לקבוצה שקיבלה פלסבו ללא חומרים פעילים של התוספים, התוספת לסיכון האבסולטי של מי שקיבלו ויטמין E ללקות בסרטן הערמונית היה 1.6 לכל 1000 שנות אדם , 0.8 למי שקיבל סלניום ו0.4 תוספת סיכון למי שהשתמש בשני התוספים.

לסיכום, החוקרים מצביעים על כך שויטמין E ותוספים משולבים לו, מעלים את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית בקרב גברים בריאים.