תועלת החיידקים שבגופנו

מה היא חשיבותם של כ- 10,000 מיני חיידקים טובים הנמצאים בגופו של אדם בריא

גוף האדם הוא, בין השאר, גם מדגרת חיידקים. מסתבר שמרביתם חיוביים. נתון זה עולה ממחקר שפורסם בארה”ב בשני עיתונים מקצועיים, Nature ו- Public Library of Science (Plos). מחקר זה סותר את האמונה השוררת לגבי החיידקים, תיאוריה האומרת שכל החיידקים מזיקים. העובדה שמרבית החיידקים מועילים ידועה כבר מזמן. אך מחקר זה, שהיה מקיף ביותר, מצא שבגופו ועל עורו של אדם בריא יש יותר מ- 10,000 מינים שונים של חיידקים. אלו שומרים על איזון מיקרוביאלי פנימי ומאפשרים בריאות קורנת.

במחקר זה, שמומן על-ידי המכון הלאומי לבריאות בארה”ב, NIH, שותפו 200 חוקרים מ- 80 מכוני מחקר שונים. כולם עבדו יחדיו כדי לרכוש הבנה טובה יותר לגבי השאלה איך חיידקים משפיעים על גוף האדם. את הגילויים שלהם ניתן להגדיר כמהפכה, לפחות מנקודת מבטה של הרפואה הקונבנציונאלית.

קבוצה זו של חוקרים גילתה משהו שרבים מהם אפילו לא חשבו עליו – שלא כל החיידקים מזיקים. סוגי חיידקים רבים דרושים לגוף כלוחמים בדלקות וגורמי מחלות אחרים. בלי חיידקים אלו לא תהיה הגנה טבעית כנגד חיידקים מזיקים. במסגרת המחקר, המדענים נטלו דגימות מ- 242 אנשים בריאים שם, דגימות מהפה, מהאף ומהעור. לאחר מכן הם הפרידו בין ה-DNA האנושי לבין ה- DNA של החיידקים. הם נוכחו לדעת שכ- 3% ממסת הגוף האנושית היא חיידקים. טריליוני חיידקים שחיים בגוף האדם ועליו מעלים את מספר הגנים העומדים לרשות הגוף מ- 22,000 גנים אנושיים לכ- 8 מיליונים. זה אומר שהגנום אנושי כולו תלוי לשם תיפקודו ולשמירת הבריאות של האדם, בגודש זה של חיידקים – רובם חיוביים. פעולות כמו עיכול המזון, עיבודו בגוף, עמידות בפני מחלות – כל אלו תלויים בפלורת חיידקים נורמאלית ובריאה. בלעדיהם הגוף לא מסוגל לתפקד כהלכה או לשמור על בריאות תקינה של המערכת החיסונית.

חיידקי אי-קולי. מקור: ויקיפדיה. צילום ועיבוד באדיבות Eric-Erb and Christopher-Pooley-US-Agricultural-Research-Service
חיידקי אי-קולי. מקור: ויקיפדיה. צילום ועיבוד באדיבות Eric-Erb and Christopher-Pooley-US-Agricultural-Research-Service

זוהי דרך חדשה לגמרי להסתכל על הביולוגיה האנושית, מאפייני החיים, ועל מחלות האדם. החיידקים שבגוף האדם אינם נוסעים מזדמנים – הם פעילים במטבוליזם. כמו יחסים בקומונה, על האדם להתחשב בהם. זוהי מערכת אקולוגית חשובה, כמו זו של יערות הגשם. אנטיביוטיקה, כימיקלים, חיסונים והתערבויות מודרניות חדשות הורסות מערכת חיונית זו.
הבעיה היא שיש אנשי מקצוע רבים ברפואה שעדיין נצמדים לעמדה הלא מוכחת שמרבית המחלות נגרמות על-ידי חיידקים. תורת חיידקים זו מאמינה שכל החיידקים מזיקים ואם תהייה סביבה סטרילית, נקייה מחיידקים כל הזמן, בני אדם לא ידבקו במחלות.

תיאורית כזב זו בנושא החיידקים אחראית להתערבויות שונות כמו תרופות אנטיביוטיות, כימיקלים קוטלי חרקים, חומרים קוטלי עשבים, חיסונים וסבונים קוטלי בקטריות. כל אלו פועלים בסביבה המיקרוביאלית של הגוף בדרכים מזיקות רבות. ג’ל לחיטוי ידים ודומיו הם מוצר נוסף של תיאורית החיידקים. אלו הם חומרים שקוטלים את הבקטריות שבאופן טבעי חיות על העור של בני אדם ומגנים עליו מפני חיידקי מחלות, בכך שהם שומרים על רמת חומציות (pH) נכונה בעור. לסיכום ניתן לומר, שחיים בסביבה סטרילית הם הפתח לשלל מחלות חיידקים. פלורת חיידקים נכונה, השוואת ערכים תזונתיים של תוצרת אורגנית ולא אורגנית הן במעיים והן על העור, היא דרך הגנה מרכזית של הגוף שלא לקבל מחלות חיידקים.

מקורות

www.medicaldaily.com/…/human-bacteria-diseases-interacti.

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_microbiome

 

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס“. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466