תועלת השתתפות במחקר

למה כדאי ליטול חלק פעיל במחקר קליני ?

במדינת ישראל נערכים מידי שנה למעלה מ-1,000 ניסויים רפואיים בתחומים שונים (מחקרים קליניים) שמטרתם העיקרית הינה לקבוע את יעילותו של טיפול חדשני לבעיה רפואית מוכרת. המחקרים יכולים לבדוק יעילות של תרופות חדשות, משחות/ קרמים, מכשור רפואי או סוגי טיפולים חדשניים. 

תרופות כימותרפיות לטיפול בסרטן. מקור: ויקיפדיה. באדיבות המכון הלאומי האמריקאי לסרטן. U.S National Cancer Institute
תרופות ובדיקות במסגרת מחקר קליני. מקור: ויקיפדיה. באדיבות המכון הלאומי האמריקאי לסרטן. U.S National Cancer Institute

שלב המחקר הקליני בבני אדם, הינו שלב מתקדם בתהליך אישור של תרופה חדשה שיגיע תמיד לאחר שהוכח במחקר מקדים, שיעילות ובטיחות התרופה או הטיפול החדש, עולים על תופעות הלוואי שבו. למעשה, ברוב המחקרים הקליניים יש השערה המסתמכת על בדיקות קודמות מה עלולות להיות תופעות הלוואי, ומעוניינים לבדוק את מידת היעילות של התרופה. כך שישנן השערות מוצקות לגבי הסיכון שנוטל על עצמו המשתתף במחקר, והוא מובא לידי המשתתף עוד לפני תחילת המחקר.

מלבד החשש מאי הודאות לגבי הטיפול הניסויי, כדאי להכיר את היתרונות הגדולים בהשתתפות במחקר קליני בישראל:

ראשית, במחקרים קליניים רבים, המשתתפים נמצאים במעקב צמוד של טובי הרופאים בתחומם (שעלות פגישה אצלם באופן פרטי יכולה להגיע לסכומים נכבדים). רופאים אלו מכירים את היטב את התחום הנחקר ויכולים להגיב במהירות וביעילות על כל שינוי במצב. במרבית המחקרים מלווה באופן צמוד את מטופלי המחקר מתאמת מחקר שזמינה למטופלים לכל שאלה.

שנית, מחקרים קליניים הם חוד החנית של הטכנולוגיה הרפואית ושל מדע התרופות. השתתפות במחקר, מאפשרת לחולה ליהנות מהתרופות החדשות ביותר בשוק שעלותן יכולה להיות גבוהה מאד (במיוחד לאחר שיאושרו). במהלך המחקר, המשתתף מקבל את התרופה ללא תשלום ובמידה והמחקר יצליח והתרופה החדשה תשפר את מצבו של המטופל, ברוב המקרים הוא יוכל להמשיך ליהנות משימוש בתרופה ללא תשלום נוסף. הדבר נכון גם למקרים של מכשור רפואי חדשני או בטיפולים חדשניים אחרים.

יתרון נוסף וחשוב לא פחות הוא האפשרות של כל אחד מאתנו לתרום לחברה ע”י השתתפות במחקר קליני. כל תרופה או הליך רפואי שמאושר לשימוש לאחר המחקר הקליני, הינו צעד גדול לשיפור איכות חייהם של חולים רבים. ואם עומדת בפתחינו אפשרות לתת יד למהלך שכזה, יש בכך תרומה גדולה למדע הרפואה ולכלל החברה האנושית.
השתתפות במחקר קליני אינה כרוכה בתשלום ובמקרים מסוימים, אף ניתן לקבל החזר כספי על הוצאות נסיעה (צריך לבדוק עם מנהל המחקר). המחקרים הקליניים נמצאים תחת פיקוח של משרד הבריאות ומאושרים לפעילות ע”י ועדת אזורית מיוחדת הקיימת במרכזים הרפואיים בארץ (ועדת הלסינקי).

חשוב לציין כי לא כל אחד יכול להתאים למחקר רפואי וישנם קריטריונים ספציפיים לכל מחקר, אותם יבדוק הרופא לאחר שהמטופל ייתן את הסכמתו ולפני שיתחיל עם הטיפול המחקרי.

חשוב לזכור שהשתתפות במחקרים קליניים עלולה לדרוש מהמשתתף מאמץ גדול יותר מאשר בטיפול רגיל (או אי טיפול) בשל הנסיעות והביקורות התכופות שידרשו ע”י מנהלי המחקר. זאת ועוד- ישנם סיכונים הכרוכים בטיפול חדשני אליהם יש להתוודע לפני תחילת המחקר. יש לשאול את הרופא מנהל המחקר שאלות לגבי הסיכונים ולוודא שמבינים היטב את משמעותם. במסמך “הסכמה מדעת” שעליו יש לחתום לפני תחילת המחקר, כתובים כל הסיכונים ותופעות הלוואי שעלולים להיגרם כתוצאה מהשתתפות במחקר. שימו לב שקראתם מסמך זה היטב וחקרתם בסוגיות השונות הנגזרות מהשתתפותכם הצפויה במחקר.

במידה ואתם שוקלים להשתתף במחקר רפואי זכרו שהשתתפותכם עשויה לסייע לעולם הרפואה למצוא פתרון יעיל וחדשני לבעיות מהן אתם סובלים. ההשתתפות במחקר היא בגדר התנדבות ולכן תוכלו להפסיק את ההשתתפות במחקר בכל עת.

* האמור לעיל אינו תחליף לייעוץ עם רופא.

הכותבת: שלומית אשכנזי – מנהלת מחקרים קליניים. אתר  medical – research. co .il.

למידע נוסף על מחקרים קליניים בישראל