תופעות לוואי של תרופות נגד דיכאון

תרופות פסיכיאטריות נגד דיכאון משמשות לטיפול בדיכאון קליני. הן ניתנו על ידי הגורם המטפל- רופא או רופא מומחה כמו פסיכיאטר. לתרופות נגד דיכאון יש תועלת רבה בשיפור מצב הרוח, העצמה, חיזוק רגשי ונפשי והן מועילות למגוון אנשים הסובלים מדיפרסיה ברחבי העולם מזה עשרות שנים.

סוגי תרופות נגד דיכאון

קיימים סוגים שונים של תרופות נגד דיכאון. התרופות הפסיכיאטריות השונות לטיפול בדפרסיה מגוונות ומבוססות על מנגנונים שונים. בין התרופות הפופולריות נגד דיכאון:

  1. תרופות מעכבות קליטה חוזרת של סרוטונין (SSRIs)
    תרופות מעכבות סלקטיביות של ספיגה חוזרת של נוראפינפרין וסרוטונין  (SNRIs)
  2. נוגדי דיכאון טריציקליים TCA  Tricyclic antidepressants
  3. מעכבי מונואמין אוקסידאז monoamine oxidase inhibitors (MAOIs)
  4. תרופות Noradrenergic antagonist
  5. תרופות חוסמות ספיגת דופמין Dopamine reuptake blocker
  6. תרופות לטיפול בדיכאון מסוג 5-HT2 receptor antagonists, 5HT-3 receptor antagonists , תרופות נגד דיכאון 5-HT1A receptor antagonists

תופעות לוואי של תרופות נגד דיכאון

לתרופות שונות נגד דיכאון ישנן תופעות לוואי שונות. בין תופעות הלוואי המובילות של תרופות פסיכיאטריות נגד דיכאון :

  1. בעיות בתפקוד המיני ורידה בחשק המיני.
  2. עלייה במשקל– השמנה. ממצאי מחקרים שונים העלו כי לעיתים תרופות נגד דיכאון עלולות להוביל לעליה קטנה במשקל בחלק מהמטופלים.
  3. הרעלת סרוטונין. במקרים מסוימים כאשר ישנו ריכוז רב מידי של סרוטונין במוח עקב שימוש בתרופות נגד דיכאון SNRI וSSRI, בשילוב תרופות נוספות כמו תרופות אנטי פסיכוטיות. תסמונת סרוטונין או הרעלת סרוטונין גורמת לעלית קצב לב, עויתות, בעיות קיבה, חום, עצבנות, הזעה, חום ועוד. Serotonin Syndrome אך עלול להוביל למוות.
  4. נטיה לאובדנות. תרופות לפסיכיאטריות לטיפול בהפרעות מצב רוח כמו דיכאון עלולות לגרום לשינויים במצב הרוח ואף לסיכון לנטיות אובדניות.
  5. תופעות הקשורות בשינה כמו בעיות שינה, עייפות, נמנום, נדודי שינה.
  6. תופעות לוואי נוספות מגוונות כמו בחילה, יובש בפה, טשטוש ראיה, עצבנות, סיכון מוגבר לשברים, אובדן עצם ונפילות במיוחד בקרב מבוגרים.