תופעות לוואי בניתוחי לייזר להסרת משקפיים

חוקרים: תופעות לוואי כמו יובש בעיניים לאחר ניתוחי הסרת משקפיים בלייזר משני הסוגים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

רפואת עיניים
התאמת משקפיים. קוצר ראייה. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: William R. Goodwin

ממצאי מחקר מגלים כי ניתוחי הסרת משקפיים בלייזר גורמים לתופעות לוואי דומות כמו יובש בעיניים, תחושת גוף זר בעין ושינויים בראייה

ניתוחי לייזר וניתוחים בטכניקות שונות להסרת משקפיים מבוצעים בישראל ובעולם מזה שנים רבות. הטכנולוגיות החדישות מאפשרות טיפול ביותר אנשים באמצעות טכניקות עדינות יותר המפחיתות את תופעות הלוואי בדרך המיוחלת לטיפול בקוצר הראייה באמצעות ניתוח הסרת המשקפיים בלייזר. יחד עם זאת ממצאי מחקר אמריקאי מעלה כי תופעות הלוואי של הטיפול מתחילות לפקוד את החולים זמן לא רק לאחר הניתוח והן עשויות להמשך גם שנה לאחר הניתוח. החוקרים השוו את שני סוגי הניתוחים בטכניקות ניתוח הסרת משקפים באמצעות לייזר מסוג לאסיק LASIK לעומת הסרת משקפיים באמצעות שיטת PRK photorefractive keratectomy ומצאו כי מבחינת תופעות הלוואי אין שוני בין סוגי הטיפול השונים ובשיני הטיפול קיימות תופעות לוואי ובמיוחד יובש בעיניים.

הממצאים התבססו על מחקר שנערך בקרב 34 מטופלים שעברו את הליך הנתוח להסרת משקפיים בלייזר מסוג לאסיק בעין אחת שלהם ובניתוח מסוג PRK בעין השניה. לאחר הניתוח דיווחו הנבדקים על תופעות הלוואי מהן סבלו ובין היתר בעיות ראייה כמו שינויים בראייה, יובש בעיניים ותחושה של גוף זר בעין. הנבדקים דיווחו כי חוו את תופעות הלוואי הללו באופן משמעותי במיוחד לאחר חודש, שלושה חודשים ושישה חודשים מתחילת המחקר. לאחר שנה מהניתוח שעברו הנבדקים כבר דיווחו פחות על יובש בעיניים.
ככלל, לא נמצאו הבדלים משמעותיים בתופעות הלוואי בנבדקים בהתאם לסוג הטכניקה ששימשה להסרת המשקפיים פרט להבדל שולי לפיו הניתוח בשיטת PRK הוביל, על פי ניתוח הממצאים, ליותר תנודתיות בראייה לאחר חודש ממועד הניתוח. זאת בהשוואה ללייזר בשיט לאסיק.
יחד עם זאת , כאמור, הבשורות החיוביות של החוקרים הן שהתופעות מניתוח הסרת המשקפיים בלייזר פוסקות לאחר כשנה.

הממצאים הוצגו בכנס של האקדמיה האמריקאית לרפואת עיניים בשיקגו, אליניו ובכנס האגודה האמריקאית לניתוחים ולקטרקט בבוסטון, מסצ'וסטס. המחקר נערך על ידי חוקרים ממכון באייר לרפואת עיניים במחלקה לאופתומולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה, ארצות הברית.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן