תזונה אורגנית וגנטיקה

ממצאי מחקר מצביעים על כך שמזון אורגני משפיע גם על הבדלים בביטוי של גנים בין צרכני מזון רגיל ומזון אורגני

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהרפואה משלימה
ריסוס מזון. מקור: ויקיפדיה. תמונה באדיבות USDA משרד החקלאות האמריקאי. מאת: Charles-ORear

תזונה אורגנית משפיעה גם במישור של התבטאות הגנים

במרכז לרפואה וטרינרית באוניברסיטת וגנינגן בהולנד נערך מחקר, שנועד לברר אם תזונת עופות שכל מרכיביה גודלו בחקלאות אורגנית, לעומת זו שכל מרכיביה גודלו בחקלאות קונבנציונאלית, משפיעה על התבטאות של גנים שונים. מחקר זה נעשה בתרנגולות, דור שני של כאלו שאכלו מזון מגידול אורגני או לא. אם כי המחקר נערך עם תרנגולות, אין ספק שתוצאותיו מהוות פריצת דרך באשר להשפעה של צריכת מזון אורגני לעומת השפעת מזון שגודל בחקלאות הרגילה. לדברי החוקרים, מחקר זה הוא הראשון שבדק נושא זה בכלל, לא רק לגבי תרנגולות.

לאחר התחשבות בכל המשתנים האחרים, נמצא שהיו הבדלים משמעותיים מבחינה סטטיסטית בין שתי הלהקות השונות של העופות. ההבדלים היותר ניכרים היו בעיקר עם גנים המסדירים , כמו למשל, חלבון B-G, שהוא מרכיב מאוד חשוב אצל עופות, בכמוקין ah221 ובאימיונוגלובולינים.

כאמור, זהו המחקר הראשון מסוגו והוא מלמד על הבדלים משמעותיים בהתבטאות של גנים בין צרכני מזון מגידול אורגני ללא אורגני.
ברור לחלוטין שכל החוקרים שטוענים שאין הבדל בין צריכת מזון מגידול אורגני ללא אורגני צריכים לארגן מחדש את הידע שלהם, המחשבות והתכנים שפורסמו על ידם. היה מעניין מאוד לבדוק נושא זה גם עם בני אדם.

מקור: British Journal of Nutrition 2009 Dec 8: 1-7

*  האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

דילוג לתוכן