תזונה בריאה לקראת ליל הסדר

טיפים ומידע לבישול בריא, תזונה נכונה ושמירה על הבריאות לקראת ארוחת ליל הסדר

לקראת ליל הסדר, ישראלים רבים מתלוננים כי ארוחות החג עתירות הקלוריות, ריבוי הארוחות, המצות והמנגל הופכים את חג הפסח בכלל ואת ליל הסדר בפרט לפצצת קלוריות מסוכרת שקשה להמנע ממנה ולכן חשוב להזהר ולהיות נכון לקראתן. 

מצה לחג הפסח. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc3-by-sa. צילום:  David-R-Tribble
מצה לחג הפסח. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc3-by-sa. צילום: David-R-Tribble

לפניכם מספר עיצות שיכולות לסייע לכם לשמור על הגזרה, ולהמנע מתוספת של מספר קילוגרמים למשקל, באמצעות הימנעות מאכילה מרובה, צריכת מזונות שאינם עתירי שומן, בישול בריא, תזונת ארוחת החג באופן פחות משמין, שמירה על עושר הרכיבים התזונתיים הבריאים שבמאכלי ארוחת ליל הסדר שתבשלו ועוד: 

1. בארוחת ליל הסדר, בפרט ובמהלך חג הפסח בכלל, מומלץ להמנע מאכילת מצות מרובה. למרות שכבר כיום משווקות מצות לייט ומצות מחיטה מלאה, שערכן הגליקמי הנמוך מזיק פחות מזה של מצות מקמח לבן, עדיין מצות אינן מזון בריא, הן עתירות קלוריות, עלולות לגרום לעצירות, ומכילות מעט סיבים תזונתיים. כאשר אתם חשים רעב, מוטב להשקיט אותו באמצעות נשנוש של ירקות, אכילת סלטים, שתיית מים ככל שתחפצו. זכרו: מצה אחת מכילה 130-170 קלוריות.

2. לפני ארוחת ליל הסדר שתו שתי כוסות של מים. אכילה לפני הארוחות הוכחה במחקרים כמועילה לצריכה של פחות מזון ותורמת להפחתת מסוימת בתחושת הרעב באופן שיסייע לכם לבלוס פחות מזון באופן שיעמיס על המאזן הקלורי שלכם ללא צורך בליל הסדר עצמו או בימיו שלאחריו העמוסים בארוחות משפחתיות וחגיגיות, אכילת בשר על האש וכו’.

3. הימנעו ממשקאות ממותקים. החליפו את המיצים, המשקאות המוגזים הממותקים, משקאות האנרגיה, תירוש הענבים והמיצים במים, בתה קר תוצרת בית (ללא תוספת סוכר או בתוספת צמח סטיביה בלבד) וכך תפחיתו 120-170 קלוריות לכוס. במקום 4 כוסות מלאות של מיץ ענבים, מלאו לכל היותר 4 כוסיות יין אם אתם מתעקשים על קיום מצוות שתיית ארבע הכוסיות. בחשבון כולל רק בארוחת ליל הסדר תוכלו לחסוך בין-300 ל-500 קלוריות ! משקאות ממותקים שאתם שותים בערב ליל הסדר, בארוחות החג, ובין הארוחות הם בעלי ערך גליקמי גבוה ביותר ומזיק, הם קשורים למגוון מחלות ומעלים את צריכת הקלוריות ואת הסיכון למשקל עודף באופן שניתן להמנע ממנו.

4. שלבו בתפריט התזונתי סלטים וירקות רבים ככל האפשר, מעטו באכילת מזון מטוגן, אפוי עתיר שומן, אוכל מעובד, וכן הימנעו ככל הניתן מצריכה מרובה של בשר אדום מעובד או בשר אדום שמן.

5. העדיפו לאכול מזונות לא מעובדים, מעוטי שומן, שאינם מטוגנים, מבוססות ירקות, על פני מזונות אחרים. כך למשל העדיפו פשטידה על פני קציצה מטוגנת והעדיפו דג אפוי על פני שניצל מטוגן.