תזונה ופרופוליס למניעת סרטן

תזונה מונעת: סגולות פרופוליס כנגד סרטן, תזונה נכונה ואורח חיים למניעת סרטן

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהרפואה משלימה
חלוקת תאי סרטן. מקור: ויקיפדיה. אילוסטרציה: באדיבות המכון הלאומי האמריקאי לרפואה NIH

מניעת מחלת הסרטן: פרופוליס, אורח חיים בריא וטיפים בנושא תזונה 

פרופוליס
פרופוליס הינו מוצר כוורת המוכר בתכונותיו הרפואיות כבר אלפי שנים. הדבורים מייצרות אותו לשימוש כנגד חיידקים ווירוסים וכן ל"חניטת" פולשים גדולים שנכנסו לכוורת ואין הן מסוגלות להוציא אותם החוצה.

מחקרים מן השנים האחרונות אישרו את תכונות המרפא המיוחסות לפרופוליס. הוא מכיל שלל חומרים פעילים נוגדי חיידקים, וירוסים, חומרים מחטאים וחומרים נוגדי דלקות. חומר זה נמצא בשימוש נרחב ברפואה העממית, אבל רק לאחרונה החלו לערוך איתו מחקרים מדויקים. כעת נמצא שיש לו, בין השאר, גם תכונות נוגדות סרטן.

חוקרים מהמרכז הרפואי באוניברסיטת שיקאגו החלו לחקור את החומר הפעיל המצוי בפרופוליס, פנילאתיל אסטר של חומצה קפאית (CAPE) והשפעתו על תאי סרטן ערמונית אנושיים שגודלו במעבדה. נמצא שאפילו מינון נמוך של CAPE האט את ההתרבות שלהם. כאשר נתנו מינון נמוך של חומר זה לעכברים עם סרטן ערמונית, התפתחות הגידול הואטה ב- 50%. זאת ועוד, מתן יומיומי של חומר זה עצר לגמרי את גדילת הסרטן. הם חזרו לגדול כאשר הפסיקו לתת לעכברים את החומר הזה.

מסקנת החוקרים הייתה שחומר זה משפיע על אותות שמעוררים התפתחות סרטן, לא באמצעות קטילה שלהם. אבל, יש עד כה לפחות 4 מחקרים שלימדו שפרופוליס מסוגל גם לגרום לאפופטוזיס, התאבדות של תאי סרטן, כולל תאי סרטן ערמונית, מלנומה ועוד .

אין זה המחקר הראשון שהראה שלפרופוליס יש יכולות מבטיחות לטיפול בסרטן. במחקר שפורסם בשנת 2009, פרופוליס נמצא בולם גדילה של סרטן במערכת העצבים, זאת על-ידי חסימת האותות של האנזים קינאז PAK (2). מאחר ויותר מ- 70% מסוגי הסרטן התוקפים בני אדם ובהם סרטני שד וערמונית זקוקים לקינאז PAK לשם גדילתם, בהחלט אפשרי שתמצית פרופוליס יכולה להשתלב בטיפול בסוגי סרטן אלו. בתכשיר פרופוליס המכונה ביו-20 מצוי פרופוליס המכיל CAPE.

יכולת נוגדת דלקות של הפרופוליס
מה שגורם לחומרי טבע להיות כה מרגשים וכה פעילים היא העובדה שיש להם לא רק תכונת ריפוי אחת, כמו שמייחסים לתרופה, אלא תכונות ריפוי רבות ושונות. כך, לפרופוליס יש תכונות ריפוי במצבים בריאותיים שונים – נגד דלקות, סרטן ועוד וזאת בזכות זה שהוא מגביר יכולת חיסונית. חשוב לדעת שאיכויותיו נקבעות גם לפי סוגי הצמחים מהם אספו הדבורים את חומר הגלם להכנת הפרופוליס.

החומרים הפעילים בפרופוליס מגבירים את פעולת המקרופג'ים. הם גם מונעים התחלקות של תאי סרטן בזכות יכולתם האנטי דלקתית וכן מפחיתים את אוכלוסיית תאי הגזע של הסרטן, בולמים אותות של מספר אונקוגנים, יש להם יכולת לבלום יצירת כלי דם חדשים שמזינים גרורות סרטניות והם משנים את הסביבה הפנימית המעוררת גדילת סרטן. לפרופוליס או למיצוי שלו אין תופעות לוואי – זהו חומר טבעי המצוי בשימוש כבר אלפי שנים.

הגבלת חלבונים עוזרת נגד סרטן
צריכה מופרזת של חלבונים, בעיקר חלבונים מן החי, קשורה לריבוי מקרי הסרטן. חשוב לא לצרוך יותר מגרם אחד חלבון לכל ק"ג משקל גוף רזה, כלומר, בלי השומן שבו. בתנאים רגילים, כמות השומן בגופו של אדם לא שמן היא כ- 20% ממשקל גופו. מחקרים הראו שאם אדם אוכל מזון לא מבושל, רובו או כולו, הוא יכול להסתפק אפילו בכמויות חלבון נמוכות יותר.
החלופות היותר טובות לקלוריות שהחלבון מספק הן פירות טריים ואורגניים, אגוזים למיניהם, אבוקדו וגרעיני חלבון ושמן כמו פשתן, שומשום, גרעיני דלעת וכדומה. מקורות נוספים לשמנים בריאים הם שמן זית ושמן קוקוס. זרעי צ'יה מושרים אף הם מהווים מקור טוב לשומן, בעיקר חומצת שומן אומגה-3.

חשוב לגוון בסוגי האגוזים והגרעינים ולאכול אותם טריים, לא קלויים ולא מחוממים. שמן קוקוס חשוב במיוחד מאחר ויש בו חומצת שומן לאורית, כפי שיש בחלב אם.
נשים הרות ומיניקות ועובדי עבודה גופנית קשה יגדילו ב- 20% את כמות החלבון שהם אוכלים. גרעיני דלעת ופיסטוק חלבי מכילים חלבון עשיר בליזין ואם אוכלים אותם ביחד עם שקדים או שומשום העניים יחסית בליזין, מתקבל חלבון בעל ניצולת ביולוגית גבוהה. זה קריטי ממש לגבי תינוקות – אצלם 34% מן החלבון צריך להיות מחומצות אמיניות הכרחיות. מבוגרים מסתפקים באחוז נמוך בהרבה. פחמימות ריקות הן חלופה גרועה ביותר לאספקת קלוריות.

אסטרטגיות טבעיות למניעת סרטן

 לחלות בסרטן זו לא גזירה משמיים. קיים אמנם סיכון יתר למי שיש לו גנים מעוררי סרטן – גם אז אורח חיים נכון יכול, באחוז גבוה, למנוע בעדם מלהתבטא.

לשם מניעת סרטן, חשוב לנקוט בצעדים הבאים:
1) להעלות את רמת ויטמין D בגוף.
2) לצמצם צריכת מזונות מתועשים, מוצרים עשירי פרוקטוז ופחמימות מדגנים. לא מדובר פה על פירות טריים ואורגניים.
3) יש לשמור על רמות האינסולין והלפטין בצום. שמירה של רמת האינסולין בצום בנורמה היא צעד חשוב ביותר למניעת סיכון לסרטן.
4) יש לספק לגוף חומצות שומן אומגה-3.

5) להתמיד בפעילות גופנית מתאימה, כל אחד לפי יכולתו הגופנית.
6) שינה מספקת חשובה ביותר.
7) לפעול למען חיים עם בריאות נפשית.
8) להתרחק ממפגעים סביבתיים כמו מזון מהונדס, רעלי חקלאות ותעשיה, זיהום אויר, טלפון סלולארי ועוד.
9) אין לאכול מזונות צלויים או קלויים – בישול ובמיוחד אידוי פחות פוגעים במזון.
10) יש להגדיל את כמות המזון שנאכל לא מבושל.

 

 

*  האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

 

דילוג לתוכן