תזונה ותוספים עשויים לסייע בשיפור הפוריות ומזעור הנזק לזרע בגברים בוגרים

חוקרים : צריכת מזון ותוספים עתירי ויטמין C, חומצה פולית ואבץ שומרים על פוריות הגבר ומצמצמים פגיעה באיכות הזרע בגיל בוגר

האם ניתן להסתייע בתזונה על מנת להפחית את נזקי ההזדקנות והשפעתם על איכות הזרע בגיל בוגר ? כיצד משפיעים רכיבים מיקרו-תזונתיים כמו ויטמינים ומינרלים וחומרים נוגדי חימצון – אנטי אוקסידנטים על הפגיעה בחומר התורשתי- הDNA של מבוגרים וצעירים ? על רקע המגמה ההולכת ונפוצה של הורות, גם של גברים בגילאים מאוחר יותר ויותר – במיוחד מעל גיל 35, ביקשו החוקרים לבחון כיצד ניתן לשמר את איכות הזרע ולצמצם את הפגיעה בפוריות הגברים בגילאים המבוגרים יותר באמצעות רכיבים מיקרו-תזונתיים כמו ויטמינים ומינרלים הנצרכים במזון או בתוספים.

לשם כך בחנו החוקרים קבוצה של 80 נבדקים גברים בגילאי 20 עד 80 שנים שנתבקשו למלא שאלונים בדבר הרגלי התזונה שלהם וכן לתרום דגימות זרע שלהם לצרכי בדיקה מעבדתית למיפויו וניתוחו. מן הממצאים שנתגלו בפני החוקרים עלה כי מיקרו-נוטריטים- רכיבי תזונה כמו ויטמינים ומינרלים מסוג ויטמין C, ויטמין E, בטא-קרוטן, אבץ וחומצה פולית שנצרכו על ידי גברים מבוגרים מגיל 44 ומעלה, בתוספים או במזון, הובילו להפחתת הסיכון להיווצרות זרע באיכות גנטית של DNA פחות טובה, וזאת במיוחד בגילאים בוגרים יותר. בגילאים צעירים לא ניכרה השפעה של התזונה על איכות הזרע באופן זה.

ממצאי המחקר ראו אור בכתב העת בנושא פוריות ועקרות Journal Fertility and Sterility. המחקר נערך על ידי חוקרים מבית הספר לרפואה ציבורית ברקלי באוניברסיטת קליפורניה שבארצות הברית וחוקרים מאוניברסיטת בראדפורד באנגליה.