תזונה ים תיכונית לטיפול בדיכאון

כיצד משפיעה תזונה ים תיכונית על מצב הרוח? האם אפשר להסתייע בשינוי תזונתי על מנת להפחית דיכאון והפרעות מצב רוח? ממצאי מחקרים בנושא מצביעים על אפשרות לטיפול בדיכאון על ידי שינוי תזונתי. איך ולמה? להלן הפרטים המלאים:

תזונה ים תיכונית לטיפול בדיכאון. צילום: DanaTentis Pixabay
תזונה ים תיכונית לטיפול בדיכאון. צילום: DanaTentis Pixabay

מחקרים מדעיים רבים מצביעים על התועלת של צריכת מזון עשירה בנוגדי חמצון ודלה בשומן רווי, שומן טרנס, רדיקלים חופשיים וכולסטרול. תפריט תזונה ים תיכוני נמצא במחקרים שונים כמועיל לבריאות במגוון רבדים. כך, ממצאי מחקרים שונים העלו כי תזונה ים תיכונית משפרת את מצב חולי סוכרת 2, מפחית סיכון ללחץ דם גבוה והתקפי לב.

בנוסף, ממצאי מחקרים שונים העלו כי דיאטה בתפריט ים תיכוני מסייעת להורדה במשקל באופן יעיל יותר מדיאטות אחרות. ממצאים נוספים הוכיחו קשר בין צריכת מזון בתפריט ים תיכונית להפחתת סיכון לחולשה ועייפות בקרב מבוגרים.

עוד באותו נושא

מדענים מוכיחים: תזונה ים תיכונית כנגד בדיכאון

ממצאים נוספי הצביעו על הקשר בין התפריט הים תיכוני והשפעתו על סיכון מופחת לאירוע מוחי. תפריט זה כולל מזונות בריאים הכוללים נוגדי חמצון רבים שעשויים להשפיע גם על בריאות המוח. לכן הקשר בין תזונה לדיכאון והפרעות מצב רוח נחקר בהתמדה. ואכן הממצאים המחקרים מוכיחים כי תזונה ים תיכונית מועילה להפחתת דיכאון. במחקר שנערך לפני מספר שנים הוכח כי 7 מפגשי תמיכה חברתית של שעה לעומת 7 מפגשי ייעוץ עם דיאטנית של שעה מיד שבועיים לגבי שינוי התפריט התזונתי לתפריט ים תיכוני השפיעה דרמטית על הפחתת הדיכאון.  המחקר ראה אור בכתב העת BMC  Medicine.

תזונה ים תיכונית היא תזונה עתירת דגנים מלאים, קטניות, ירקות ופירות טריים, טחינה, גרעינים ואגוזים, גזים, מעט בשר רזה וביצים, יין ומיעוט צריכת מזון מעובד.

במחקר מצאו החוקרים שלאחר שלושה חודשים פחת הדיכאון בקרב 8% ממי שהשתתף בקבוצה בה שוחחו על נושאים חברתיים, ללא ייעוץ תזונתי. לעומת זאת חלה ירידה דרמטית של 32.3% ברמת הדיכאון של מי שנעזר בייעוץ התזונתי וצרך תפריט ים תיכוני.

המדענים סיכמו את התוצאות בהדגישם את התועלת של ייעוץ תזונתי לתפריט דיאטה ים תיכוני כגורם חשוב המסייע לטפל בהפרעות מצב-רוח כמו דיכאון.