תחבורה ציבורית ליד פאבים מורידה סיכון לנהיגה בשכרות

המצאות תחבורה ציבורית בסמוך לפאבים מורידה את הסיכון לנהיגה תחת השפעת אלכוהול ב – 70%

המצאות תחבורה ציבורית בסמוך לפאבים מורידה את הסיכון לנהיגה תחת השפעת אלכוהול ב – 70% כך עולה ממחקר חדש שנערך בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה. “הימצאות תחבורה ציבורית בסביבת הפאב נמצאה כגורם מגן בפני נהיגה תחת השפעת אלכוהול. ממצא זה הינו חשוב, שכן הוא בעל השלכות יישומיות ליצירת סביבה המונעת נהיגה תחת השפעת אלכוהול”, אמרה ד”ר שירן בורד שערכה את המחקר.

 

במחקר קודם מצאה ד”ר בורד כי הסיבות של המבלים להחלטתם האם הם כשרים לנהיגה היו מגוונות: התשובה השכיחה של 75% מהמשיבים הייתה הרגשתם האישית, 57% טענו כי הם מתחשבים גם בסימנים הפיזיולוגים, ו -69% נוספים אמרו כי הם סופרים את מספר הכוסות ששתו. בסך הכל התברר כי כמחצית מהמבלים מתכוונים לנהוג לאחר ששתו 3-4 משקאות אלכוהוליים.המחקר הנוכחי, שמבוסס על עבודת הדוקטורט של ד”ר בורד בהנחיית פרופ’ אורנה בראון-אפל וד”ר ענת גסר-אדלסבורג מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה, נערך בקרב 1,079 מבלים בגילאי 19-35 ,ב-31 פאבים ב- 13 ערים ברחבי הארץ, בין היתר: תל אביב, חיפה, טבריה, ירושלים, ובאר שבע.

בצאתם מהפאב, מילאו המשתתפים שאלון ואף התבקשו לנשוף למכשיר נשיפון נייד. בנוסף לכך, נערכו 26 תצפיות על סביבת הבילוי בפאבים השונים. במחקר ביקשה החוקרת לבחון האם יש גורמים שיכולים להשפיע על הסיכון לנהוג תחת אלכוהול כגון המצאות מכשיר נשיפון בפאב, סביבת פאבים צפופה, ריבוי מוניות המחכות ליוצאים מהפאבים ותחבורה ציבורית.

מהממצאים התברר כי הגורם היחיד שנמצא בקשר עם ירידה באחוז הנהגים שנהגו תחת אלכוהול היה המצאות תחנת אוטובוס, שהורידה את אחוז הנוסעים בשכרות בלא פחות מ-70%. בסך הכל התברר כי רק במחצית מהפאבים ישנה תחנת אוטובוס סמוכה. לדבריה של החוקרת, בחלק הראיונות של המחקר טענו צעירים רבים שהם לא “מתלהבים” מהגעה ונסיעה חזרה הביתה בתחבורה ציבורית, אך בפועל, נראה כי חלקם הגדול בוחר להשתמש באפשרות זו. מהראיונות התברר גם מדוע תחבורה ציבורית נמצאה כה יעילה, ומוניות לא – המוניות היו יקרות מידי עבור הבליינים.”מעבר למאפייני הפרט, יש להקדיש מחשבה גם לסביבת הבילוי בה הצעירים מבלים לצורך מניעת נהיגה תחת השפעת אלכוהול.

תחבורה ציבורית נגישה וזמינה בסמוך למקומות הבילוי, כמו גם סבסוד מחירי המוניות, יכולים לסייע במניעת נהיגה תחת השפעת אלכוהול בקרב הצעירים”, סיכמה ד”ר בורד.