תחליפי סוכר מעודדים רעב בבעלי עודף משקל

ממתיקים מלאכותיים משמינים? ממצאי מחקר חדש הוכיח כי תחליפי סוכר - סוכרלוז מעודדים רעב במי שמתאפיין בעודף משקל וכך מגבירים השמנה

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

תזונה
משקאות ממותקים המכילים תחליפי סוכר מעודדים רעב בנשים ובעלי עודף משקל. צילום: Pixabay Lernestorod

ממתיקים מלאכותיים משמינים? ממצאי מחקר חדש הוכיח כי תחליפי סוכר – סוכרלוז מעודדים רעב במי שמתאפיין בעודף משקל וכך מגבירים השמנה.

ממצאי מחקרים שונים הצביעו על ההשפעות השליליות של צריכת מזון ומשקאות עם ממתיקים מלאכותיים. כך מצאו מדענים כי ממתיקים מלאכותיים עשויים להגביר את הנטייה לסוכרת. עוד מצאו מדענים שבניגוד למיצים טבעיים, צריכה של משקאות ממותקים הכוללים ממתיקים מלאכותיים מובילה לסוכרת כמו משקאות ממותקים עם סוכר.

ממצאים נוספים הצביעו על ממתיקים מלאכותיים כמובילים לעלייה במשקל ולא לירידה במשקל. במחקר התגלה כי מי שצרך משקאות ממותקים עם ממתיקים מלאכותיים התאפיינו בעלייה גדולה יותר בBMI – מדד מאסת הגוף שלהם. זאת בהשוואה למי שצרך משקאות בלי ממתיקים מלאכותיים. כך, מצאו מחקרים אחרים גם שממתיקים מלאכותיים במשקאות מוגזים דיאטטיים משפיעים על היקף המותניים – מדד המשקף השמנה.

ממצאים נוספים העלו כי ממתיקים מלאכותיים משפיעים על הבריאות גם בדרכים מזיקות נוספות. כך הועלו טענות לגבי ממתיקים מלאכותיים כמעוררים היווצרות חומצות או מתנול או פגיעה באוכלוסיית חיידקי המעי במינון שעלול להזיק לצורכים אותן.

תחליפי סוכר מעודדים רעב בנשים ובעלי עודף משקל

במחקר חדש שראה אור בכתב העת היוקרתי JAMA מצאו החוקרים כי צריכה של משקאות ממותקים מגבירה את תחושת הרעב ומעוררת צריכת מזון מוגברת. המחקר שנערך על ידי מדענים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת דרום קליפורניה. במחקר קיבלו המשתתפים משקה ממותק עם סוכר, מים או משקה ממותק עם ממתיק מלאכותי מסוג סוכרלוז. לאחר שתיית המשקה, המדענים הציעו למשתתפים ארוחה.

ממצאי המדענים העלו שאחרי צריכה של משקאות ממותקים הכוללים ממתיק מלאכותי סוכרלוז, נשים ומשתתפים שהתאפיינו בהשמנת יתר, ביטאו פעילות מוגברת של מערכת התגמול במוח. זאת באופן שעורר במוח של אותם משתתפים תחושת רעב. המדענים מעריכים שייתכן כי תחושת רעב זו היא המובילה לאכילה מוגברת ושינויים בחילוף החומרים. המדענים מדגישים כי יש לבצע מחקרים נוספים כדי לאשש ממצאים אלה. וכך להוכיח באופן ברור יותר מה הגורמים המדויקים שעומדים בבסיס השפעת ממתיקים מלאכותיים על הסיכון להשמנה.

 

Yunker AG, Alves JM, Luo S, et al. Obesity and Sex-Related Associations With Differential Effects of Sucralose vs Sucrose on Appetite and Reward Processing: A Randomized Crossover Trial. JAMA Netw Open. 2021;4(9):e2126313. doi:10.1001/jamanetworkopen.2021.26313

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן