תיאוריות קונספירציה מעניינות על קורונה

תיאוריה בדבר האו”ם שרוצה לדלל את אוכלוסיית העולם, רשתות 5G שמעבירות בגלי הרדיו שלהן קורונה, הנגיף  כנשק ביולוגי או סין שרוצה להחליש את כוחה הכלכלי של ארצות הברית. פירוט מיתוסים, שמועות וקונספירציות קורונה שמככבות בכותרות לגבי הסיבות והמניעים הנסתרים ותיאוריות הקשר והמזימות הנפוצות ברשת לגבי הנגיף.

קונספירציות רבות אודות נגיף הקורונה תפסו אחיזה בקרב הציבור הכללי. תיאוריות קשר, דיווחים שאינם מתומכים בנתונים גלויים ומידע מציף את האינטרנט והמדיה. תיאוריות קשר, מזימות וקונספירציות רבות נפוצות לגבי הקורונה. פייסבוק, ווטסאפ, המדיה ואתרי האינטרנט מתארים מגוון קונספירציות לגבי נגיפי הקורונה.

כמות הנדבקים בנגיף הקורונה הולכים ועולים. בעולם כולו הולך מספר הנדבקים ומתקרב ל5 מליון איש. מספר המתים מהנגיף, אם להתייחס למספר הפורמליים של מדינות שהסתירו חלק מהמידע הוא כ-300 אלף מתים. הנגיף ממשיך להתפשט במדינות שבהן עד כה הוא גרם למיעוט קורבנות כמו רוסיה. המשך היקפי התמותה בשל הנגיף, ממשיכים לעורר חרדות, תסכול וכעס של האוכלוסיה. על רקע פרסומים שונים, חוסר אמון והחששות צפות ועולות תיאוריות הקשר, תעלומות וקונספירציות בנוגע למסתורין האופף את התפרצות הנגיף וההידבקות בו. להלן חלק מהקונספירציות המובילות והמעניינות שמופיעות במדיה ובאתרי האינטרנט לגבי המגפה והנגיף:

התיאורית קורונה ורשת הדור החמישי 5G

התיאוריה לפיה קיים קשר בין פריסת הדור החמישי 5G בסלולר להתפשטות מגיפת הקורונה החלה כמתיחה או שמועות מגוחכות אך תפסה תאוצה. מפיצי המתיחה שהפכה מתעלול לתיאורית קונספירציה נפוצה היא שפריסת הדור החמישי וגלי אנטנות הסלולר 5G מפיצות את הנגיף. מיותר לציין כי אין בסיס מדעי ליכולת העברת חומרים ביולוגיים באמצעות גלי רדיו. יחד עם זאת התיאוריה המשונה מופצת.

ארגון הבריאות העולמי נגד מיתוס הדור ה5 5G המפיץ בגלי הרדיו את נגיף הקורונה. צילום: Pixabay Italiano ADMC
ארגון הבריאות העולמי נגד מיתוס הדור ה5 5G המפיץ בגלי הרדיו את נגיף הקורונה. צילום: Pixabay Italiano ADMC

תיאוריה זו היא כה פופולרית עד שבאו”ם הפיקו תגובה לנושא הקשר בין קורונה לפריסת דור 5G. לשון התגובה מטעם ארגון האומות המאוחדות : “הדור העדכני ביותר של שידור ברוחב פס גבוה הידוע כרשת דור 5, 5G, אינו אחראי להפצת נגיף הקורונה. אישוש לכך נעשה על ידי הסוכנות הבינלאומית לתקשורת ITU – סוכנות האו”ם לטכנולוגיות מידע ותקשורת”.

דוברת ITU מוניקה גנר אמרה לחדשות האו”ם ביחס לשמורה, הקונספירציה או המתיחה כי הקורונה לא מועברת על ידי גלי רדיו. חבל שבזמנים כאלה, על רקע חששות אמיתיים לגבי הבריאות של הציבור, ומחירים כלכליים של המלחמה נגד הנגיף, מופצות שמועות שקריות ומזיקות.

יתושים או זבובים מפיצי קורונה

מיתוס נוסף שהופץ הוא שזבובי בית גורמים להפצת הנגיף. באופן דומה, שמועות שפורסמו ברשת תארו את הסיכון שבעקיצות יתוש כגורם להפצת המחלה. גם בנושאים אלו ואחרים טרחו בארגון הבריאות העולמי להנגיש לציבור את המידע הנכון ולהכחיש זאת.

ארגון הבריאות העולמי מדגיש כי על פי כל הנתונים שבידי האו”ם אין כל ממצא לכך שיתושים או זבובים יכולים להעביר או העבירו את נגיף הקורונה. בארגון הבריאות העולמי מציינים כי המחלה מועברת על ידי טיפות ממערכת הנשימה של חולה ולא באמצעות יתושים או זבובים.

קונספירציה חדשה ישנה- נסיון לדילול האוכלוסיה 

קונספירציה שעלתה לגבי הנגיף כדרך לדילול אוכלוסיה, עלתה מחדש לאחר שהופיע בהקשר של נגיפים ומגפות עולמיות אחרות. הקונספירציה תועלה במוסדות לאומיים או עולמיים כמו האו”ם או ממשלות של מדינות חזקות יומרות להפחית את כמות האנשים החיים על כדור הארץ. אכן, אוכלוסית כדור הארץ גורמת לניצול משאבים והרס אקולוגי. מפיצי תאוריות אלה טוענים כי מדובר בדרך “טבעי” להרג אוכלוסיה חלשה.

יחד עם זאת אין בסיס עובדתי לטענות המוצגות ברשת לגבי נושא דילול האוכלוסיה על ידי תוכניות של האו”ם או כל גורם אחר. פייק ניוז לרוב נתמך על ידי עובדות שקריות. אך בנוגע לתיאוריות אלה, מלבד האשמות חסרות ביסוס, לא מוצגות כל טענות המגבות את המניעים הסודיים לכאורה של הגורמים המעונינים לדלל את האוכלוסיה. בימים בהם החרדה מתעוררת, ניתן להפיץ תיאוריות נטולות בסיס עובדתי על רקע לאומני, אנטישמי, אנטי גלובלי ואינטרסנטי. כך לדוגמה גורמים המעונינים להחליש את האו”ם ומוסדותיו עשויים להיות הכוח המניע להפצת שמועות אלה לגביו.

הנגיף כנשק ביולוגי

אחת הקונספירציות החוזרות בכל מגיפה היא זו אודות היותו תוצאה של הנדסה גנטית או הכלאה של וירוסים לשימוש כנשק ביולוגי. הטענות הן שהנגיף שהיה אמור להיות נשק ביולוגי יצא מכלל שליטה ולכן התפשט או לחלופים הופץ באופן מכוון. הטוענים לכך מציינים כי מדובר במחדל של התפשטות נשק ביולוגי באופן לא מכוון. לכך תרמה ההסתרה של סין לגבי גילוי הנגיף, מספר המתים שעודכן על ידי הממשלה, והאשמות ארצות הברית ביחס לחלקה של סין בהתפשטותו.

כמו כן, יש הטוענים כי מדובר בשימוש מכוון ומודע בנשק ביולוגי המיועד כנגד אויבים. כך לדוגמה יש המאשימים את סין בהפצת הנגיף לפגיעה בכלכלות ואזרחי אויבותיה כמו ארצות הברית. כלומר שימוש בנגיף לשם החלשת מעצמות עולמיות, על ידי מעצמה עולמית. בנוסף, ניתן למצוא תיאוריות לגבי נסיון להשמדה המונית או לטיהור של מיעוטים אתניים. בעבר פורסמו תיאוריות דומות לגבי מניעים אלו במגפות אחרות כמו שפעת החזירים או האבולה.

חלק ממפיצי טענות המזימות טוענים שמדובר בארגונים וסוכנויות בטחוניות, חברות תרופות או ממשלתיות המנסות להחליש אוכלוסיות אחרות, להרוג או לפגוע.

למזימות אלה אין בסיס עובדתי. אף אם סין פעלה שלא באופן גלוי, אין בסיס לרצונה להפיץ תחלואה, בהיותה הנפגעת הראשונה מהנגיף, ששיתק את כלכלתה. סין שהסתירה את גילוי הנגיף, כן נקטה בחשיפת העובדות, וביוזמתה עידכנה את הנתונים באשר למניין המתים. היא שיתפה את מדעני העולם במידע רפואי וביולוגי.

קונספירצית המניע הכלכלי  

קונספירציות לגבי נגיף הקורונה עוסקות במניעים של גורמים בעלי מוטיבציה כלכלית – פוליטית. כך נקשר שמו של המילארדר ביל גייטס, מכון ג’ון הופקינס למחקרי בריאות ובטחון, מרכז פירברייט. בקורונה. מפיצי טענות אלה העלו תהיות והאשמות לגבי כיצד הללו קשורים לפיתוח הנגיף או התפרצותו. והביסוס לטענתם הוא על כך שטרם התפרצות מגפת וירוס COVID 19 מומנו ונערכו תחזיות וסימולציות לגבי אפשרות פגיעת נגיף מסוג דומה במליוני אנשים. עם זאת, האמת היא שכן בוצעה סימולציה המכונה “אירוע 2019” EVENT 2019  במרכז ג’ון הופקינס למחקר ובטחון שבה נטלה חלק הקרן של ביל גייטס. הסימולציה התמקדה במגיפה בעלת השפעה חמורה אולם האירוע לא עסק בוירוס הקורונה החדש ולא עשו הערכות לגבי צפי ההרוגים מהתפרצות נגיף כזה.

כמובן שאין שום תימוכין לעיוות זה של המידע, והוא מהווה האשמה מרושעת לגבי מזימה. זאת בעוד גייטס והקרן שהקים עם אשתו, אליה תרם את מרבית הונו, מיועדת לסייע למגוון תחלואים, בעיות ומשברים בעולם. ובמסגרת פעילותו הפילנטרופית של גייטס הוא פועל דווקא לסייע לחברות וארגונים הפועלים למיגור התחלואה הנגיפית והחיידקית בעולם.

הנגיף ממשיך להתפשט ואיתו הפייק ניוז ותיאוריות הקונספירציה כפי שקורה בעיתות משבר ואסונות. מלבד שברי עובדות וחצאי אמיתות, והרבה מידע שקרי, טענות חסרות תימוכין, כלל המזימות והקונספירציות משוללי בסיס ומהוות טענות סרק ולא יותר. מה שמעניין לתהות לגביו בחשיבה ביקורתית וריאליסטית הוא מה מניע את אותם חורשי מזימות, בנסיונם להפיץ שקרים מגמתיים.