תינוקות שנולדו בחורף זוחלים מוקדם יותר

ממצאי מחקר חדש מוכיחים : התינוק נולד בחורף? הוא יתחיל לזחול מוקדם יותר מתינוק שנולד בקיץ

על פי המחקר קיים אפקט עונתי על הופעת הזחילה ועל קצב ההתפתחות המוטורית של תינוקות בשנת חייהם הראשונה.ילידי עונת החורף זוחלים מוקדם יותר מילידי עונת הקיץ

תינוקות שנולדו בחורף (דצמבר-מאי) מתחילים לזחול מוקדם יותר בהשוואה לתינוקות שנולדו בקיץ (יוני- נובמבר) כך עולה ממחקר חדש שנערך ע”י ד”ר אסנת עטון-עיני מהחוג לפיזיותרפיה באוניברסיטת חיפה , ד”ר דינה כהן, מורן סמואל ו פרופ’ ענת שר מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם באוניברסיטת חיפה.

במחקר שנערך בהנחיית פרופ’ ענת שר, השתתפו 47 תינוקות בריאים, בעלי התפתחות טיפוסית, שחולקו לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה, “תינוקות קיץ-סתיו” (קבוצת קיץ) כללה 16 פעוטות שנולדו בין החודשים יוני-נובמבר, וקבוצת “תינוקות חורף-אביב” (קבוצת חורף), שכללה 31 פעוטות שנולדו בין החודשים דצמבר-מאי. המחקר כלל סדרת תצפיות מוטוריות בבתי התינוקות בגיל שבעה חודשים ותצפיות עם תחילת הזחילה. במהלך התצפיות ההורים התבקשו לסמן את השלבים בהתפתחותו המוטורית של התינוק. בנוסף כלל המחקר שימוש בכלי אבחון מוטורי סטנדרטי (AIMS -Alberta Infant Motor Scale), המשמש לאבחון התפתחות מוטורית של תינוקות מגיל לידה ועד גיל 18 חדשים. הכלי מתייחס לארבע תנוחות: שכיבה על הבטן, שכיבת פרקדן, ישיבה ועמידה.

מהממצאים התברר שתינוקות שנולדו בחורף (והתחילו לזחול בקיץ) התחילו לזחול בממוצע בגיל 30 שבועות, בעוד שתינוקות שנולדו בקיץ (והחלו לזחול בחורף) החלו לזחול בממוצע בגיל 35 שבועות, כאשר לא נמצאו הבדלים בין בנים לבנות בעתוי הזחילה ואף לא בסגנון הזחילה (זחילת גחון או זחילה על 6).

במחקר נמצא כי הציון הכולל באבחון המוטורי (AIMS) היה גבוה יותר בקבוצת תינוקות החורף. בדומה לכך, הציון בסולם תנוחת הבטן, סולם בעל משמעות וקשר ליכולות זחילה, היה גבוה יותר בקבוצת תינוקות החורף בצורה משמעותית. לעומת זאת לא נמצא הבדל משמעותי במדד עבור שלושת המצבים האחרים: שכיבת פרקדן, ישיבה ועמידה.

לדברי החוקרות, ממצאי המחקר מחזקים את ההנחה שקיים חלון הזדמנויות להתחלת הזחילה ומדגישים את האפקט של עונת השנה על גיל התחלת הזחילה.

לדברי החוקרות, ההבדל שנמצא בעיתוי תחילת הזחילה – 4 שבועות המהווים 14% מחייו של תינוק בין שבעה חודשים – הוא משמעותי. עוד הן הוסיפו כי העובדה שגם כלי האבחון המוטורי מצא מגמה דומה מעיד על אפקט עונתי משמעותי בהקשר הישראלי, זאת למרות שהחורף הישראלי נחשב ל”חורף קל”. “בראייה אקולוגית עונת השנה משפיעה על עיצוב ההתנסות של התינוקות במספר היבטים כמו מספר שכבות הלבוש, ההזדמנויות הניתנות לשהות על משטח הרצפה בשכיבה על הבטן ושעות פעילות ואור . מודעות לאפקט העונתי חשובה כדי שהורים יספקו אפשרויות לתנועתיות ולהתפתחות מוטורית תקינה גם בעונת החורף”, סיכמו החוקרות.