תכונותיו המבריאות של צמח המליסה

תכונותיו הרפואיות של צמח המליסה 

צמח המליסה מוכר כבעל תכונות מרגיעות עוד מימי יוון העתיקה. אבל, על צמח מרפא אי אפשר לרשום פטנט ולהרוויח הרבה כסף. על כל פנים, ניסויים עם צמח זה נערכו גם עם בעלי חיים. בדרך כלל, בעלי חיים נכנסים למצבי לחץ כאשר מעבירים אותם למקום לא מוכר. כאשר נתנו לעכברי מעבדה כמות מה של מליסה, הם נשארו רגועים עם המעבר שלהם לסביבה אחרת. כאשר נוטלים אותו במינון גבוה, לצמח יש גם תכונות של משכך כאבים. הוא גם נוסך שינה. במחקר נמצא שהחומר הפעיל שבמליסה נקשר לקולטני הרפיה במוח.

בשנים האחרונות נערכו עם צמח זה מחקרים בארצות רבות ונמצא שהוא מאוד יעיל נגד מצבי לחץ, בין אם הוא ניתן לבדו או עם עוד צמחי מרפא נוספים. במחקר כפול סמיות ומבוקר ועם פלסבו שנעשה עם הצמח בשנת 2004, נתנו ל- 16 משתתפים תכשיר מן הצמח, תחת הלשון, או תכשיר פלסבו. אצל הנוטלים אותו נרשמה עלייה בגלי אלפא במוח, גלים המסמנים רוגע. במקביל, היה אצלם גם שיפור בגלי מוח הקשורים לריכוז ותשומת לב – צמח זה מרגיע, אך לא פוגע בפעילות הקוגניטיבית, כפי שתרופות עלולות לפגוע.

במחקר נוסף, גם הוא משנת 2004, נתנו ל- 18 מתנדבים בריאים תמצית מליסה, 300-600 מ”ג ליום, או פלסבו. עם המינון היותר גבוה, הייתה השפעה מרגיעה. המינון הנמוך עזר אף הוא לגבי הכושר לדייק בפתרון בעיות מתמטיות קשות, ללא טעויות.

כיום, כתוצאה מאורח חיים מלחיץ, אנשים רבים נוטלים תרופות הרגעה. אם לא שולטים בסטרס יש גם נדודי שינה והפרעות בריכוז. הפתרון איננו בתרופות – אלו גורמות לבעיות זיכרון וטשטוש חושים.
פרט לצמח המליסה, צמחים נוספים שנמצאו עוזרים הם תה ירוק, פסיפלורה ותה מצמח ההיפריקום. היפריקום נאסר למכירה כצמח מרפא, אך נמכר כיום כתרופה בשם ‘רמוטיב. יש הנעזרים בצירוף של תה ירוק עם מליסה. צירוף זה עוזר נגד בעיות חרדה, נדודי שינה שקורים בגיל המבוגר וגם מצמצם סיכון למחלת אלצהיימר. הצמחים מרגיעים, אך האדם נשאר במלוא כושר הריכוז שלו ובלילה הוא ישן טוב.

מקורות

Soulimani R, Fleurentin J, Mortier F, et al. Neurotropic action of the hydroalcoholic extract of Melissa officinalis in the mouse. Planta Med. 1991 Apr;57(2):105-9.
Salah SM, Jager AK. Screening of traditionally used Lebanese herbs for neurological activities. J Ethnopharmacol. 2005 Feb 10;97(1):145-9.
Gyllenhaal C, Merritt SL, Peterson SD, Block KI, Gochenour T. Efficacy and safety of herbal stimulants and sedatives in sleep disorders. Sleep Med Rev. 2000 Jun;4(3):229-51
Kennedy DO, Little W, Haskell CF, Scholey AB. Anxiolytic effects of a combination of
Melissa officinalis and Valeriana officinalis during laboratory induced stress. Phytother Res. 2006 Feb;20(2):96-102.
Dimpfel W, Pischel I, Lehnfeld R. Effects of lozenge containing lavender oil, extracts from hops, lemon balm and oat on electrical brain activity of volunteers. Eur J Med Res. 2004 Sep 29;9(9):423-31.
Kennedy DO, Little W, Scholey AB. Attenuation of laboratory-induced stress in humans after acute administration of Melissa officinalis (Lemon Balm). Psychosom Med. 2004 Jul;66(4):607-13.

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466