תכשיר נגד אקנה פוגע בעיניים

מחקר חדש מעלה כי שימוש בתכשיר רואקוטן – אקוטן מגביר סיכון לדלקת בעפעפיים ובלחמית העין, שעורה ויובש.

צעירים רבים סובלים ממה שמכונה בפיהם “פצעי בגרות” או בשפה מקצועית אקנה. לשם כך רבים מהם עושים שימוש בתכשירים כנגד אקנה וביניהם שימוש בתכשיר מבוסס איזוטריטינואין isotretinoin כמו רואקוטן Roaccutane או אקוטן Accutane. ממצאי מחקר חדש שנערך על ידי חוקרים ישראל מעלה כי תכשיר רפואי זה עלול לגרום להתפתחות של בעיות עיניים בסבירות גבוהה בהרה מהמקובל ובמיוחד דלקות בעפעפיים ובלחמית העין, שעורה ויובש בעיניים באופן המצריך טיפול תרופתי.
במחקרם ביקשו החוקרים לבחון האם טיפול מבוסס איזוטריטינואין isotretinoin כמו רואקוטן Roaccutane או אקוטן Accutane עלול לגרום לפגיעה בבריאות העין, כפי שהתגלה בעבר במקרי מבן- קייס סטדיס.

לשם כך בחנו החוקרים רומות של מעל 14,000 מתבגרים ומבוגרים צעירים שהיו משתמשים חדשים של תכשיר איזוטריטינואין isotretinoin כמו רואקוטן Roaccutane או אקוטן Accutane כנגד פצעי אקנה.

מבנה העין האנושי. מקור: ויקיפדיה. איור באדיבות NIH National Eye Institute
מבנה העין האנושי. מקור: ויקיפדיה. איור באדיבות NIH National Eye Institute

מן הממצאים עלה כי לתרופה זו היו תופעות לוואי שהצריכו טיפול רפואי במהלך שנה מיום תחילת הטיפול כמו דלקת בעפעפיים, דלקת בלחמית העין, יובש בעיניים ושעורה.

הסיכון לפתח בעיות עיניים בקרב המטופלים בתכשיר זה כנגד אקנה היה 13.8% בעוד שהסיכון לתופעות כאלה באוכלוסיה עם אקנה שלא השתמשה בתכשיר זה הייתה נמוכה באופן משמעותי ומובהק של 9.6% – סיכון מוגבר של 170%.

המחקר נערך על ידי החוקרים ד”ר מירה נאודורפר, ענבל גולדשטיין, אורנה שמאי לובוביץ, גבריאל צ’ודיק, יובל דדון וורדה שליו מהמרכז הרפואי תל אביב (בית חולים איכילוב) וממכבי שירותי בריאות . ממצאי המחקר ראו אור בכתב העת בנושא דרמוטולוגיה Archives of Dermatology