מחקר: תמיכה חברתית מפחיתה התאבדות צעירים הומוסקסואלים

מהמחקר עולה שסביבה חברתית תומכת מפחיתה את הסיכון המוגבר להתאבדויות בקרב גייז, לסביות וביסקסואלים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהחדשות חמות
דגל הגאווה של קהילת ההומוסקסואלים, הלסביות, הביסקסואליים והטרנסג'נדרים. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום:Theodoranian

מחקר חדש מעלה כי סביבה חברתית וחינוכית תומכת מסייעת להפחית את הסיכון הגבוהה להתאבדויות בקרב צעירים הומוסקסואליים.

צעירים וצעירות רבים חווים הפרעות בזהותם המינית בגיל צעיר. הסיבות להתאבדות אצל בני נוער מגוונות וקשורות גם לזהות המינית והמגדרית. מחקרים מצביעים על החשיבות הרבה בהענקת תמיכה מלאה של סביבה חברתית של מעגל החברים והמשפחה הקרוב לצעירים, על מנת לאפשר להם להתמודד עם המשבר הפוקד אותם, ועל מנת לצמצם את הסיכון שלהם להתאבד בשל מצוקה רגשית עצומה ובשל דחייה חברתית.

מחקר חדש מעלה: סביבה חברתית תומכת מפחיתה התאבדות נערים ונערות גאים

ממצאי המחקר שפורסמו בכתב העת לרפואת ילדים Pediatrics בוססו על מדגם של 31,852 צעירים – גייז, לסביות וביסקסואלים ב34 מדינות בארצות הברית, בין השנים 2006-2008. במדגם נבחנה השפעת התמיכה הישירה והעקיפה של סביבה החברתית על שיעורי ההתאבדויות בקרב צעירים וצעירות בכיתה י"א בעלי נטיות הומוסקסואליות.

רמת התמיכה החברתית נמדדה על פי מדדים שונים וביניהם:

  • אחוז הזוגות החד מיניים באותה מדינה
  • שיעור האזרחים בעלי השקפה פוליטית דמוקרטית- בהנחה שהללו יותר ליברליים כלפי זכויות גייז ולסביות
  • מידת התמיכה של בית הספר בתלמידים בעלי זהות מינית הומוסקסואלית כפי שבאה לידי ביטוי בברית קבלה בין גייז להטרוסקסואלים.
  • מידת קיומה של מדיניות בית הספר כנגד אפליה וכנגד בריונות כלפי תלמידים ותלמידות לסביות, גייז וביסקסואליים.

ממצאי המחקר העלו כי לסביות, גייז וביסקסואלים צעירים היו בעלי סיכון גבוה באופן משמעותי לבצע ניסיונות התאבדות, בתקופה של שנה שקדמה לסקר המחקרי: בקרב הצעירים והצעירות הגאים היה הסיכון לנסיון התאבדות 21.5% בעוד שהסיכון להתאבדויות בקרב הטרוסקסואלים- סטרייטים היה רק 4.2% , שיעור סיכון גבוה פי 5!.

ממצאי המחקר העלו כי סביבה חברתית לא תומכת, העלתה את הסיכון להתאבדויות בקרב צעירים בעלי נטייה מינית הומוסקסואלית ב-20%. הממצאים העלו כי סביבה חברתית תומכת הפחיתה את מספר נסיונות ההתאבדות, גם לאחר קיזוז משתנים סוציו-אקונומיים וגורמי סיכון אחרים המגבירות את הסיכון להתאבדויות כגון סיכוי לדיכאון, שתיית אלכוהול, התעללות מצד צעירים אחרים או מצד מבוגרים.

לנוכח הקשר בין קיומה של סביבה חברתית תומכת לבין הפחתת הסיכון לנסיונות התאבדות של צעירים גייז, לסביות ודו-מיניים, מדגישים החוקרים את החשיבות הרבה שיש לפיתוח של תוכניות התערבות ומניעה אשר יפחיתו את הפגיעה החברתית וחוסר הקבלה כלפי בעלי זהות מינית שונה באופן שיצמצם את שיעור נסיונות ההתאבדות על רקע זה.

הערכות מחקריות מצביעות על שכיחות הומוסקסואליות בקרב גברים ונשים של 3-13%. התנהגויות של משיכה מינית כלפי בני אותו מין התגלתה גם כנטייה טבעית במינים שונים של בעלי חיים.

לצד ממצאים רבים המצביעים על גורמים גנטיים והשפעות פיזיולוגיות כגורמים להומוסקסואליות, וכן שוני גנטי נוירולוגי של הומוסקסואלים, מדגישים מומחים את הצורך לגלות רגישות ואמפתיה בדבר קבלת הזהות המינית של הצעירים על ידי המשפחה והחברים כלגיטימית, ללא קשר לסיבת התופעה.

 

דילוג לתוכן