תערוכה:תרופות ורפואה באמנות עכשווית

תערוכת אמנות חדשה במכון ויצמן: יהיה בסדר – תרופות ורפואה באמנות עכשווית
אריק בוקובזה, תמר שפר, איריס קובליו, ד”ר יורם טלמון וד”ר אמי שופמן מישראל ואתם סוזי פרימן מאנגליה, מציגים בתערוכה זו את התובנות ואת התחושות שלהם ביחס למקומה של הרפואה בחייהם ובחיינו.

מקום: המרכז הישראלי הלאומי לרפואה מותאמת אישית על-שם ננסי וסטיבן גרנד (לשעבר “מגדל השמש”) בקמפוס מכון ויצמן למדע. אוצרים: סיגל מיילין ויבשם עזגד.

אירוע פתיחה, בהשתתפות מדעני המכון והאמנים, יתקיים ביום רביעי, 1 ביולי בשעה 14:00.

“יהיה בסדר” היא, אולי, ההבטחה העיקרית הגלומה ברפואה. כך היה בעולם העתיק שבו יוחסו מחלות ותרופות לכוכבים, לשדים ולכשפים, וכך הוא גם בימינו אלה, שבהם אנו חותרים בעוצמה לקראת פיתוחה של רפואה מותאמת אישית המבוססת על הבנה עמוקה של מרכיבים גנטיים, מטבוליים ופיסיולוגיים. האמנים המשתתפים בתערוכה עושים שימוש בצורת התרופה, בנוסחתה הכימית, באריזות של תרופות שונות ומשלבים אותם בתמונות עולם ובמצבים אנושיים ואישיים כאחד.

הציבור מוזמן לבקר בתערוכה זו, ובתערוכות נוספות במכון (ראו בהמשך), ללא תשלום, בשעות העבודה, וכן לפי תיאום מראש בטלפון 08-9343856. מעת לעת מתקיימים גם סיורים מודרכים, עליהם מתפרסמות הודעות מראש.

בין מדע לאמנות

מבני מעבדות, מסדרונות של מבני מינהלה, חללי הרצאות, מבני אירוח ומרכז הכנסים של מכון ויצמן למדע מתפקדים באחרונה כחללים אלטרנטיביים ומארחים תערוכות אמנות.

המטרה היא לשלב את עולם המחקר המדעי עם עולם האמנות. זאת, בהתבסס על תפיסה שלפיה שניהם עוסקים בניסיון להבין את העולם, ולומר משהו משמעותי על התובנות האלה. המפגש עם יוצרים שזווית הראייה שלהם וכללי הפעולה שמניעים אותם שונים מאלה שמניעים את המדענים, עשוי לתרום לשני הצדדים.

תערוכות נוספות המוצגות כיום במכון:

“תורת שדות”. מעשי האמנות של ידיד רובין, זויה צ’רקסקי, גל וינשטיין, נחמה הנדל, יוסף מילוא, חנה מרון, אסי דיין, איריס יוטבת, משה שמיר, פטר וינר ואמנים נוספים, משולבים בתערוכה זו הבוחנת את מושג ה”שדה” כפי שהוא נתפש על-ידי מי שהולך בשדות, או חולף על פניהם הנסיעה מהירה, או חוקר את תופעת ה”שדה” כפי שהוא מוכר בעולם הפיסיקה (“גוף שמצוי תחת השפעתו של גוף אחר – מצוי למעשה בשדה של הגוף הראשון”). מדובר בתערוכה רב-תחומית הכוללת ציור, צילום, צילום מיצב, ציור-ענק בשדות, חפצים וסאונד.

מקום: בניין הפיסיקה על-שם עדנה וק. ב. ויסמן, והבניין על-שם נחמיה ונעמי כהן. אוצר: יבשם עזגד

“חומרים מרוכבים, מציאות רבודה”, תערוכת יחיד של אלה אמיתי סדובסקי, לצופה, “המשתמש”, מעין אופציה למציאות רבודה, המתנודדת בין חלום לסיוט, בין פשטות למורכבות, בין אתמול למחר, ובין תובנה לתהייה. מדובר במעין רכבת הרים של גילויים, תובנות מפתיעות ומסרים “דחופים” שמתדפקים ברעש גדול על שערי האמיגדלה, אותו חלק במוח האחראי בין היתר על ויסות רגשי. בהצהרת כוונות שניסחה בעבר, ביטאה זאת אמיתי סדובסקי כך: “הרחם הוא עיר. העיר היא ים. בים יש עץ. העץ הוא מסוק. המסוק הוא דג. החלון הוא ציור. הרצפה היא שלולית והתקרה – שמלת סיקסטיז”. בתערוכה ציורי ענק המשולבים קרעי אריגים, וכן עבודת וידיאו המלווה טקסט פואטי מאת האמנית.

מקום: מרכז הכנסים על-שם דוד לופאטי. אוצר: יבשם עזגד.

“מפה מפה שעל הקיר – מיפוי באמנות ובמדע” – 36 מדענים ואמנים בכירים, משמונה ארצות, מציגים מפות ודימויי-מפות: מפות, אמיתיות, מדעיות, אמנותיות, דמיוניות, היסטוריות, עתידניות, ובדיוניות.

משתתפים: ניבי אלרואי, אלי ארמה, קווין בויאק, איתי בנימיני, דגנית ברסט, נעמה ברקאי, בני גיגר, יורם גרונר, מולי דילוורת’, מיכאל דרוקס, כריס האריסון, טלילה וולק, אסף ורדי, אלי זלצר, יעקוב חנא, סוסומו טונגאווה, תום טללים, מאהיר ת. יאבוז, דורון לנצט, רון מילוא, טקאיוקי סאטו, מאסימו פיטרובון, דורית פלדמן, בקמינסטר פולר, חיים לייב פקריס, אילנה קולודקין-גל, ריצ’ארד קלוונס, נרי קלבילו, עדי קמחי, נועם רבינוביץ, כריסוף רומילד, מאיה שולדינר, רותם שורק, בני שילה.

מקום: בניין ארתור ורושל בלפר למחקר ביורפואי. אוצר: יבשם עזגד.

“מפת דרכים” – תערוכת יחיד של מיכה לורי. 15 תחריטים. תמונות-בזק שמתארות “מצבים” (או דילמות) לאורך ההיסטוריות העתידיות של המין האנושי, ושל היקום. המסע מתחיל בתחומו הברור של האדם: מעבדת המחקר, המאפיין הבולט של הסקרנות האנושית, ומקור התקווה שלו. הוא מסתיים בתחומו הברור של היקום: אחר דעיכת החומר (proton decay) ה”לא כלום” המת מתפשט לנצח.