תערוכת פרויקטים בטכניון: מהליכון לילדים בעלי מוגבלויות ועד רובוט המסייע לקשישים

תערוכת פרויקטים בטכניון: הליכון לילדים בעלי מוגבלויות, רובוט המסייע לקשישים, מכשיר לצמצום רעד האמה של חולי פרקינסון, מתקן לשחרור מטען ייעודי לצוללת, מתקן עזר להרמת והכנסת מוטות אורך לבניין

בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון הוצגו 18 פרויקטים חדשים במסגרת תערוכת פרויקטי התכן השנתית. בתערוכה הוצגו פרויקטים שפותחו על ידי סטודנטים (שנה ד’) בפקולטה, תוך שיתוף פעולה בין הפקולטה לתעשייה. שלושת הצוותים המצטיינים זכו בפרסים מידי המשנה לנשיא הטכניון פרופסור משה סידי.

בפרס הראשון זכו הסטודנטים זיו סלע, דרור אביטן ואורון שנער, שבנו בהנחיית גיורא גורלי מתקן לשחרור מטען ייעודי מצוללת זעירה. המתקן מיועד לשחרור מטען מצוללת אוטונומית המפותחת בטכניון. המטען המונח במיקום מוגדר על קרקעית הים יכול לשמש למטרות שונות. פרויקט הסטודנטים כלל מערכת ייצוב למטען על פני הקרקע ותא הפלטה הכולל דלתות, מיכלי ציפה ועוד. “הבעיה העיקרית הייתה איזון הצוללת לאחר שיגור המטען,” מסביר הסטודנט זיו סלע, “וזה דרש המון השקעה וחישובים מסובכים.”

בפרס השני זכו הסטודנטים גיא דהאן, דור חדד ורפאל טבקה על פיתוח מתקן להרמה של מוטות ולהחדרתם לתבנית חישוקים לפני יציקת בטון, בהנחיית ד”ר צבי פרוכטר. המתקן אמור להחליף את פועלי הבניין בהרמת המוטות הארוכים והכבדים המשמשים לזיון בטון ובהחדרתם. “כיום נדרשים שניים-שלושה פועלים כדי לבצע את המשימה,” אמר דור חדד, “ומטרת הפרויקט היתה להוריד מהם את העומס. התכנון בוצע לפי דרישות שהגדירו לנו במפעל ‘חוד אסף’, ואני מעריך שהמתקן ישמש את החברה.”

בפרס השלישי זכה מתקן לתרגול הליכה בקרב ילדים בעלי מוגבלויות מוטוריות, שפותח על ידי הסטודנטים תום ביטי, אלי פילשטינסקי ואלכס שישקו בהנחיית כפיר כהן ובשיתוף בית ספר “אופקים” בחיפה. המתקן, המיועד לילדים עם מוגבלויות מוטוריות ברמה תפקודית משתנה, מאפשר להם לתרגל תנועות הליכה בנשיאת משקל מקסימלית על גפיים תחתונות. המכשיר מעביר את הילד ממצב שכיבה למצב עמידה, ולילדים בתפקוד מוטורי נמוך הוא עשוי לדמות הליכה ממש ובכך ללמד את הגוף מהי הליכה ובאילו שרירים עליו להשתמש. המתקן יוצב בבית הספר “אופקים”.

פרויקט מעניין נוסף שנחשף בתערוכה היה רובוט TELE-CARE, רובוט המסייע לקשישים טרום-סיעודיים בבתיהם (הפרויקט הוא פרויקט משותף לפקולטה להנדסת מכונות ולפקולטה למדעי המחשב). “הרובוט מאפשר למפעיל לתקשר עם הקשיש, כאשר הטאבלט המורכב על הרובוט משמש לו כעיניים ואוזניים.” סיפר הסטודנט סרגי בוטנר, “בעתיד יאפשר הרובוט לרופא לשמור על קשר יומיומי עם הקשיש בביתו, לוודא שהכל עימו בסדר, למדוד לו לחץ דם מרחוק ולהזכיר לו לקחת את הכדורים שלו.”

תערוכת פרויקטי התכן של הפקולטה להנדסת מכונות נערכה במסגרת הקורס “פרויקט תכן מוצר חדש”, שאותו מוביל ד”ר חגי במברגר תחת הנחייתו של פרופסור ראובן כ”ץ, ראש מגמת תכן וייצור בפקולטה. עם החברות שלקחו חלק בקורס נמנות רפאל, התעשייה האווירית, אלביט, ישקר, חד אסף, יונילוור וורגוס, תרו ופניציה. מנחי הקורס שליוו את הסטודנטים בתהליך הפיתוח היו: ד”ר יהודה רוזנברג, ד”ר צבי פרוכטר, דובי צוק, גיורא גורלי, ד”ר יורם קירזון, כפיר כהן, אברהם גרינבלט, שלמה נזר, נמרוד מלר, ד”ר אבנר רונן, ד”ר עיסאם תותרי, פרופ’ סטיבן (חיים) פרנקל ויאיר ציזלינג.

פרויקטים נוספים שהוצגו בתערוכה היו שיכוך רעד באמה אצל חולי פרקינסון באמצעות צמיד נירוסטה ייחודי; מתקן למדידת טמפרטורת זכוכית; מנגנון לפרישת כנפיים וכמובן מכונית פורמולה השלישית המיוצרת בטכניון לקראת אליפות FSAE באיטליה. המכונית מתוכננת ומיוצרת על ידי צוות של 57 סטודנטים, בראשות הסטודנט יבגני גיא. השנה הוכנסו בה חידושים רבים ובהם קסדה המציגה את הנתונים מול עיני הנהג (בדומה לתצוגה במטוסי קרב), הפחתה של 15% במשקל הרכב, אווירודינמיקה משופרת וחיישן תאוצה משולב עם ג’יירוסקופ.

“הסטודנטים עברו תהליך של פיתוח מוצרים מהשלב הראשוני של הרעיון ועד מימושו והצגתו בתערוכה”, אמר ד”ר חגי במברגר, מרצה הקורס. “אין דבר יותר מרגש מלהציג את מעשה ידיך, והסטודנטים למדו הרבה במשך התהליך. לאחר התלבטות ארוכה החלטנו להעניק את הפרס הראשון לחברי הצוות שפיתח מתקן לשחרור מטען ייעודי מצוללת זעירה, משום שהם התמודדו עם אתגרים טכניים מורכבים ועם דרישות שהשתנו במהלך הפרויקט ופיתחו בסופו של דבר מוצר שכלל פתרונות מקוריים.”

בארוע נכחו גם המשנה הבכיר לנשיא, פרופסור משה סידי ודיקן הפקולטה להנדסת מכונות פרופסור יורם הלוי. פרופסור סידי אמר באירוע כי “שיתוף הפעולה הרב-תחומי הזה מהווה גם הוא הכנה מצוינת לעולם האמיתי, שם נדרש שיתוף הפעולה המולטי-דיסציפלינרי הזה כמעט בכל מגזר. יום אחד, כשתפקחו על ניהולו של פרויקט גדול ובעל חשיבות לאומית, או כשתשקדו על פיתוח מוצר שישנה את חייהם של מיליונים מן הקצה אל הקצה, זיכרו היכן הכל התחיל.”