תקווה לחולים: תרופה לסרטן השד כנגד בסרטן הלבלב

לאחר עשרות שנים ללא טיפול חדש פריצת דרך: תרופה לסרטן השד נותנת תקווה לטיפול בסרטן הלבלב

פריצת דרך משמעותית לחולי סרטן הלבלב: מחקר חדש שהתפרסם בסוף השבוע בועידה של החברה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית מפיח תקווה בקרב רופאים וחולים בסרטן הלבלב לגבי תרופה להארכת חייהם.

המחקר שהתפרסם, הוכיח כי בקרב חולי סרטן הלבלב גרורתי שמתאפיינים במוטציה גנטית בגנים BRCA (כ11-16% מהחולים בישראל בסרטן זה) האחראים לאקטיבציה של חלבונים המסייעים לשיקום הדי אן איי, מראה כי התרופה לינפרזה שמיועדת לטיפול במחלת סרטן השד, יש השפעה חיובית על עצירת מחלת סרטן הלבלב .

שיעור השורדים את מחלת סרטן הלבלב הגרורתית הוא בין 5% ל-9% ועד כה לא הושגו פריצות דרך משמעותיות שהביאו לשיפור בשרידות חולי סרטן זה לאחר כימותרפיה.

סרטן בלבלב נחשב בין סוגי הסרטן הקטלניים ושיעור הריפוי ממנו הוא בין הנמוכים מקרב מחלות הסרטן המוצק. בעשורים הקרובים צפוי סרטן הלבלב להפוך לאחת מסוגי הסרטן המשמעותיים ביותר בראש גורמי הסיכון לתמותה בארצות הברית. דבר זה מבטא את העובדה שלמרות החידושים בתחום הטיפולים האימונותרפיים ולמרות השיפורים בתחום של רפואה מותאמת אישית, אשר השפיעו רבות על סוגי מחלות וסוגי סרטן אחרים, לא הובילו לשיפור בריפוי חולי סרטן לבלב.

המחקר שנערך גם במרכזים רפואיים בישראל בקרב מעל 150 חולי שטופלו בתרופה גם בכימותרפיה. העלה כי בקרב חולים אשר קיבלו את התרופה נעצרה המחלה לזמן כפול מאלה שקיבלו פלסבו (תרופת דמה). החולים שקיבלו את תרופת הלינפרזה התארכה תקופת עצירת המחלה למשך 7.4 חודשים ואילו החולים שקיבלו כדור פלסבו ללא חומרים פעילים למשך 3.8 חודשים בלבד.

יתר על כן הראה המחקר כי לאחר 24 חודשים, אצל אחד מכל חמישה חולים שקיבלו את התרופה המחלה לא התקדמה והחמירה זאת בהשוואה לאחד מכל עשרה חולים שלא קיבל את התרופה.