תקשורת ויחסים משפחתיים

לקראת חנוכה : נקודות אור ביחסים משפחתיים סביב המסכים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הילד
שימוש ברשת האינטרנט והשפעות על ילדים. מקור: ויקיפדיה. מאת: Peter Welleman

חמש נקודות אור ביחסים סביב המסכים

רובנו נוטים לצקצק בלשון כשמדובר על שימוש במסכים ולהתמקד בהיבטים השליליים. עם זאת, למסכים ישנם יתרונות התורמים לחיינו, מקלים עלינו ונותנים צבע ואור לכולנו – יחידים ומשפחה. באווירה החיובית של חג החנוכה, ברצוני להתמקד בחמש נקודות אור המהוות שימושים חיוביים במדיה המאפשרים לנצלם באופן מיטבי ואף לחזק ולשמר קשרים משפחתיים בחיי היומיום:1. צפייה בסרט משפחתי – כולנו כילדים זוכרים סרטי קולנוע רבים שהשאירו עלינו את חותמם והיינו רוצים שילדינו ייחשפו אליהם. ערוצי הסרטים מציעים סרטים רבים המתאימים להקרנה משפחתית ולבילוי של שעתיים נוסטלגיות עם המשפחה. כדאי כמובן לבחור בתוכן שמתאים לגילאי הילדים (יש לשים לב שאין בסרט דמויות מפחידות שאינן מתאימות לצפייה לילדים צעירים למשל), כדאי להכין פופקורן, להחשיך את האורות ולהרגיש בקולנוע.
2. משחק משותף עם הילדים – כילדים נהגנו בעיקר לשחק במשחקי קופסא. ישנן משפחות שלא זוכרות שיש מושג כזה כיום וחבל, אבל אין ספק שיש משחקים רבים ומאתגרים בקונסולות המשחקים. כדאי לבחור עם הילדים משחקים המתאימים לגילם ולתחומי העניין שלהם המאפשרים משחק זוגי ולשחק עם הילדים ביחד. המחשק מאפשר לילדים לשתף בידע שלהם, לחוות את החוויה עם ההורה ולהרגיש שההורה יכול להיות גם חבר טוב.
3. הורדת שירים מהיוטיוב – שוב, כילדים, גדלנו על ספרי שירים ואוספים שונים. כיום, היוטיוב מאפשר לראות שירים רבים כקליפים צבעוניים ויפים המהווים מקור לעניין לכל הגילאים. אפשר למצוא שירים יפים עם הילדים ולשיר אותם ביחד. למתקדמים ניתן לעשות משחקי קריוקי סביב השירים וכן ניתן לבנות חידונים על הזמרים והשירים כמשחק מאתגר.
4. שיחה על התכנים הנצפים – רבים מאתנו צופים בתכנים שונים המופנים להורים ו/או לילדים אך ממעטים לשוחח עליהם. אחד היתרונות של המסכים הוא היכולת להוביל את הילד לשיחה חינוכית וחשובה באופן בלתי פורמאלי המהווה תיווך בין הילדים לתוכנית ותורמת לכל המשתתפים בה. השיחה אפשרית בכל גיל אך קשורה לתוכן הנצפה ולגיל הילדים.
5. יצירה ומשחקי תפקידים לאחר צפייה בתוכן טלוויזיוני – הטלוויזיה מאפשרת להתחבר לעולם של דמיון ויצירה. הילדים נחשפים לדמויות, מקומות ואירועים מגוונים. הצפייה יכולה להות טריגר ללמידה באמצעות יצירה של דמויות הנצפות על המרקע, משחק תפקידים הדומה לנצפה בתוכנית וכן יצירות ממשיות בדומה לנצפה בתוכניות. כדאי לעודד את הילדים להכין בבית יצירות משלהם דרך המסרים העולים בתכנים כמו למשל עיסוק במחזור.
השימושים החיוביים במדיה מציעים בסיס איתן ללמידה והנאה משפחתית וחוויתית. עם זאת, רובם מבוססים על מעורבות הורית בתהליך הצריכה ולשם ניתובו לכיוונים חיוביים.
שיהיה חג אור שמח!!

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ' פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום.

דילוג לתוכן