תקשורת של קיץ ותקשורת של חורף

תובנות להורים בנושא צריכת התקשורת בעידן המסכים

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

הורים ומשפחה
אימון-קואצ'ינג. מקור: ויקיפדיה. Botsford. by-Angelacarolf

תקשורת עונתית: על תקשורת בחורף לעומת תקשורת בקיץ

לכולנו ברור שיש בגדים של קיץ לעומת בגדים של חורף ויש מוצרים של קיץ המתאימים לחום לעומת מוצרים של חורף המתאימים למזג אוויר חורפי. כל אחד מאתנו מעדיף את הקיץ על פני החורף או ההיפך. אנחנו אפילו מתנהלים אחרת בהתאם למזג האוויר ומרבים לנפוש ולבלות בזמן הקיץ (וכמובן בזמן חופשת הקיץ) עם הילדים ובלעדיהם לעומת עבודה ובילוי במקומות סגורים בתקופת החורף. היום ברצוני להפתיע ולומר שיש צריכת תקשורת של קיץ לעומת חורף. וכמובן שאסביר את עצמי.

נתחיל מהקיץ: הקיץ מאופיין בסימנים רבים ובהם חום כבד (ההולך ומכביד משנה לשנה), יציאה החוצה ובילוי עם המשפחה וחברים, נסיעה לחופשות בארץ ובחו"ל, בילוי בבריכה ובשפת הים ועוד. בנוסף, בקיץ מתקיימת חופשת הקיץ הארוכה של הילדים היוצאים ממסגרות חינוכיות שונות (גנים, בתי ספר) ואיתם יוצאים כל העוסקים בחינוך וכמובן ההורים האמונים על ילדיהם. יש תחושה באוויר שכל המטלות והמשימות נחות בשל החום וכולנו מתפנים לעסוק בעניינים משפחתיים וחברתיים ביתר שאת.

לעומת זאת, בחורף הכל כמעט הפוך: רובנו מסתגרים שעות רבות במקומות סגורים כמו מקום העבודה, הבית ופעילויות במקומות סגורים כגון קניונים, מרכזי בילוי, מסעדות, משחקיות ועוד. בחורף הימים קצרים יותר ומחשיך מוקדם ולכן אנחנו מוצאים את עצמנו שעות רבות בבית בגפנו ובחברת בני משפחתנו. פתאום אנחנו נזכרים במשחקי קופסא שהעלו אבק כל הקיץ ומתרעננים מחדש בימי גשם אפורים.

אז מה לזה ולתקשורת? הנה אני מגיעה לעיקר: מתוך השוני בין הקיץ לחורף, אין ספק שהוא בא לידי ביטוי גם באופני צריכת המסכים שלנו כפרטים וכמשפחה ועל כך ברצוני להרחיב עכשיו: הקיץ מזמן לנו אפשרויות רבות וכמעט בלתי מוגבלות בשל מזג האוויר הנעים (לרוב) ולכן ניתן להמעיט בשימוש בטלוויזיה ובמחשב. נוכל לצאת לטיולים, ללכת לבריכה ולים, להיפגש עם חברים או לנסוע למקומות מרתקים – קרובים ורחוקים. זה נכון שהיום נוכל לקחת את המכשירים הניידים לכל מקום שנרצה אבל ניתן לרתק את הילדים לנופים ולאירועים אחרים ואף אנחנו יכולים קצת להתנתק מהמסכים כי רובנו המבוגרים מורידים הילוך בעבודה בהתאמה. לעומת זאת, החורף מכתיב לנו הימצאות מרובה בין ארבעה קירות המזמינה אותנו לעשות שימוש מרובה יותר במסכים כמקור למידע, למשחק ולבידור אישי ומשפחתי. אין ספק שנחמד ונעים לשבת מתחת לשמיכת הפוך ולצפות בסרטי בורקס ישנים או להעביר את השבת במרתון תוכניות של סדרה אהובה עלינו ועל הילדים. ניתן להתחרות במשחק מחשב מהנה (חשוב שלא יהיה אלים או מעורר תוקפנות) עם הבנים או נלביש בובות ברבי ונאפר אותן לכבוד מסיבת התה עם הבנות (ואנחנו ממש לא סטריאוטיפים..).

 אז מה ניתן ללמוד מההבדל בין קיץ לחורף בעניין המסכים?? הנה כמה תובנות שיש לקחת אותן בחשבון בצריכת המסכים:

1. לא ללכת נגד הזרם – אל תנסו לשנות את הסיטואציה ולהפכה למה שהיא לא. הרי אומרים:" ברומא התנהג כרומאי. בהתאם, יש להבין ולקבל את העובדה שבחורף צריכת המסכים עולה אך כדאי שננסה לנתב אותה לכיוונים חיוביים ככל האפשר. בקיץ עלינו לנצל את האפשרויות הרבות לפעילות המאפשרות להוציא את הילדים מהמסכים ולעשות איתם חיים!!!
2. מקסום היתרונות וצמצום החסרונות – בזמנים שבהם צורכים מסכים, כדאי למצוא את התכנים והזמנים המתאימים לכל הנפשות הפועלות כפרטים וכמשפחה. כלומר, כדאי למצוא את התכנים החיוביים המתאימים לגיל הילדים וליכולתם השכלית והרגשית כאחד לעומת צמצום החשיפה שלהם לתכנים בעייתים ושליליים כדי למנוע השפעות של הצפייה על תפיסות והתנהגויות בהתאם.
3. ביחד ולא בנפרד – עלינו למצוא את הדרכים לבלות ביחד כמשפחה ופחות בנפרד סביב המסכים. במילים אחרות: אם לא נוכל לנצח אותם, אז לפחות נצטרף אליהם ביחד. עלינו למצוא את הזמנים והתכנים האהובים עלינו כמשפחה ולבלות מול המסכים ביחד (מומלץ להוסיף פופקורן או חטיפים אחרים). כך ההימצאות המשפחתית באותו מרחב תהפוך למהנה וחיובית יותר (ומחקרים מראים שהצפייה הופכת למלמדת ומעשירה יותר עבור הילדים אז הרווחנו 1 + 1).
4. מסכים בדרכים – בגלל השימוש הנמוך במסכים בקיץ (פרט לזמן חופשת הקיץ), אז ניתן לאפשר לילדים לקחת את המכשירים מחוץ לבית אבל תוך הגדרת חוקים וכללים ברורים. זה בסדר שישחקו וישמעו מוסיקה בדרך לטיול (לעיתים זה אפילו מבורך ומנע ריבים מיותרים) אבל מסכימים שסוגרים או משאירים ברכב כשמגיעים. כך כולם יותר נהנים ומבלים עם ובלי מסכים בדרכים.

שתהיה לכולנו חופשת קיץ נעימה וקרירה (עד החורף הבא..)

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ' פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום.

דילוג לתוכן