תרופה לאלצהיימר מפחיתה התמכרות לקניות

חוקרים: התרופה ממנטין לטיפול באלצהיימר מסייעת להפחתת קניות אימפולסיביות

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורפסיכולוגיה
תרופות. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Mk2010

ממצאי מחקר חדש מעלה כי התרופה ממנטין לטיפול באלצהיימר מסייעת להפחתת דחף קניות אימפולסיביות של מכורים לשופינג

סובלים מהתמכרות קשה לקניות ? מבלים חלק ניכר מהיום בתכנון קניות ? לא שולטים בדחף לרכוש בגדים ? בשורה לאנשים הסובלים מהתמכרות לקניות כהפרעה אובססיבית – תרופה בשם ממנטין Memantine המיועדת לטיפול במחלת אלצהיימר ברמה בינונית או מתקדמת, נמצאה כיעילה בהפחתת הדחפים האימפולסיביים של הסובלים מהתמכרות לקניות.

התמכרות לקניות כחלק מהפרעה פסיכולוגית כפייתית טורדנית המבטאת תסמינים אובססיביים של דחף בלתי נשלט לקניות זכתה למחקר מדעי אולם המענה הפרמקולוגי של תרופות להפרעה נותר מוגבל. לנוכח השפעתה של התרופה בשם ממנטין Memantine על הפחתת הגלוטמט במוח באופן שעשוי להשפיע על המרכזים במוח האחראים להתנהגות אובססיבית (מלבד השפעתה בהפחתת הסיכון לדמנציה- שטיון במחלת האלצהיימר), ביקשו החוקרים לבחון את השפעתה במחקרם זה.

לשם כך בחנו החוקרים את השפעת התרופה על 9 מטופלים מהם 8 מטופלות הסובלים מהפרעת קניות כפייתית במחקר שנמשך 10 שבועותף בו קיבלו הנבדקים 10 עד 30 מיליגרם ליום של התרופה ממנטין למול נבדקי קבוצת הביקורת שקיבלו תרופת דמה.
החוקרים בחנו את השפעת התרופה על פי סולם התנהגויות אובססיבי-קומפולסיבי Y-BOCS-SV. מן הממצאים עלה בעקבות השימוש בתרופה חלה ירידה משמעותית ומובהקת בהתנהגויות האובססיביות-קומפולסיביות (כפיתיות-טורדניות) של הנבדקים כלומר הנבדקים סבלו בממוצע מפחות מחשבות טורדניות ומפחות התנהגויות אובססיביות. בנוסף, החוקרים מצאו כי בעקבות השימוש בתרופה הנבדקים בילו פחות שעות מידי שבוע בקניות וכן ביזבזו באופן משמעותי ומובהק פחות כסף על קניות.

יתר על כן החוקרים מציינים כי מהממצאים עולה כי התרופה ממנטין לא רק שסייעה בהפחתת דחפי הקניות של המכורים בכ-50% אלא גם סייעה בשיפור יכולותיהם במשימות של יכולת קוגניטיבית שמדדו אימפולסיביות.
זאת בהשוואה לנבדקי קבוצת הביקורת שקיבלו תרופת דמה ללא מרכיבים פעילים שלא הובילה לשיפור משמעותי מובהק כאמור.
ממצאי המחקר פורסמו בכת העת של האקדמיה האמריקאית של הפסיכיאטרים הקליניים Annals of clinical psychiatry על ידי חוקרים מהמחלקה לפסיכיאטריה באוניברסיטת מינסטוה בארצות הברית.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן