תרופה חדשה לדיכאון בתרסיס אף

תרופה חדשה לטיפול דיכאון מאג'ורי בתרסיס אף לסובלים מדיכאון עמיד : תרופת Esketamine  - תרופה לדיכאון בתרסיס אף 

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הנפשפסיכיאטריה
תרופה פסיכיאטרית לטיפול בדיכאון. צילום: Pixabay StockSnap

תרופה חדשה לדיכאון בתרסיס אף לסובלים מדיכאון עמיד. תכשיר אסקטמין Esketamine אושר לפני כשנתיים על ידי מינהל המזון והתרופות לטיפול בדיכאון. התרופה אושרה לשימוש בסל הבריאות בישראל לשנת 2020. תרופה זו דומה לקטמין. קטמין הינו חומר הרדמה חזק וסם הזיות חזק והיא משמשת כטיפול מהיר.

טיפול זה מיועד לבגירים (לא ילדים) אשר סובלים מדיכאון מג'ורי להקלה מהירה בתסמיני דיכאון. הטיפול מיועד למי שסובל מדיכאון ללא סימפטומים פסיכוטיים. מי שמורשה להשתמש בתרופה, בכפוף להתוויה רפואי במרשם של הרופא הינם אנשים הסובלים מדיכאון אשר לא הגיבו לשני קווי טיפול בתרופות פסיכיאטריות נגד דיכאון מסוגים שונים. העדר התגובה צריך להיות לאחר שימוש במינון מיטבי למשך כחודש לכל הפחות בכל אחד משני קוי הטיפול.

אסקטמין Esketamine ניתנת כתרסיס דרך האף. התרופה מיוצרת תחת שם מסחרי Spravato. Spravato פותחה על ידי חברת התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון. שיווק התרופה אושר לאחר תוצאות מניסויים קליניים שהוכיחו יעילות ארוכת טווח ובטיחות של התרופה. לצד זה, הועלו שאלות לגבי העובדה שאישור התרופה לא התבסס על נתונים מקיפים ונרחבים מספיק ותופעות הלוואי של התרופה.

Esketamine  – תרופה לדיכאון בתרסיס אף

במסמך בנושא מתן טיפול בתכשיר Esketamine  המשווקת בשם המסחרי Spravato משרד הבריאות התווה עקרונות בטיחות וביניהם:

מעבר להתוויות בעלון, מטופל המקבל את התרופה במסגרת טיפולית, נדרש להיות בהשגחה לפחות שעתיים לאחר כל טיפול ולאחר מכן על המטפל לבחון את מוכנות ויציבות המטופל לעזיבת מסגרת קלינית. על פי משרד הבריאות ש לבחון את החסרונות והיתרונות הקליניים לפני טיפול בקרב מטופלים בעלי פוטנציאל התמכרותי ולערוך מעקב אחריהם. זאת בשל הפוטנציאל ההתמכרותי של התרופה.

במשרד הבריאות הדגישו כי אין להשתמש בSpravato מתחת לגיל 18 ונדרש מעקב ישיר של גורם מטפל לאורך כלל הטיפול. חצי שעה לאחר הטיפול ושעתיים לפניו אין לאכול. עוד הדגישו במשרד הבריאות על הצורך במדידת לחץ דם לפני ולאחר הטיפול ושעתיים לאחריו ולשקול והכרחיות בקרב מי שסובל מלחץ דם הגבוה מ140/90.

דילוג לתוכן