תרופה חדשנית נגד איידס שפעת ופוליו

ממצאי המחקר הדרמטיים מצביעים על יעילות גבוה לתרופה כנגד מגוון וירוסים ללא תופעות לוואי, בעכברים. הצעד הבא: בני אדם.

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבור
מחזור חלוקה של וירוס. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. איור: GrahamColm

תרופה חדשנית נמצאה יעילה בעכברים כנגד וירוסים ובהם איידס, שפעת ופוליו. האם תיצור פריצת דרך בתרופות אנטי ויראליות גם בבני אדם ? 

מרבית החיידקים הפוגעים בגופנו ניתנים לטיפול באמצעות אנטיביוטיקה. מהודעה דרמטית שהנפיקו חוקרים אמריקאים עולה כי תרופה חדשה שפותחה, הוכחה כיעילה כנגד מגוון וירוסים. האם נמצאה האנטיביוטיקה החדשה כנגד וירוסים? האם DRACO – תרופת הפלא המבטיחה שהתגלתה לאחרונה תעבוד גם בניסויים על בני אדם ותביא מזור לסובלים ממגוון וירוסים קשים ובהם איידס, שפעת, פוליו או שמא תכזיב ותשאר יעילה רק "על הנייר" בניסויים בבעלי חיים ? זו היא שאלת מילארדי הדולרים ששואלים כיום חוקרים, מדענים וחולים ברחבי העולם לנוכח הודעת החוקרים במעבדת לינקולן במוסד היוקרתי MIT,אודות יעילותה המפתיעה של התרופה כנגד 15 וירוסים ובינהם וירוס הפוליו, נגיף השפעת וגם נגיפים אחרים.

 התרופה DRACO מציינת ראשי תיבות של המילים Double-stranded RNA Activated Caspase Oligomerizers  המבוססת על גישה אנטי-ויראלית חדשנית, פותחה כך שהיא מזהה תאים של הגוף שזוהמו על ידי כל סוג של וירוס ואז מעודדת את התאים להתאבד במוות תאי מתוכנן ולהרוג את התאים המזוהמים הללו באופן שמסיים את הזיהום הנגיפי. התרופה שכאמור מבוססת על תהליך של ייזום תהליך של מוות תאי מתוכנן – אפופטיזיס/אפופטיזה בתאים בהם יש RNA בסליל כפול מזוהם על ידי וירוס dsRNA, שאינו פוגע בתאים לא נגועים.

מממצאי המחקר שפורסם בכתב העת Plos one  עולה שהחוקרים מצאו כי התרופה אינה פוגעת לפחות ב11 סוגי תאים של יונקים, והינה אפקטיבית כנגד לפחות 15 וירוסים וביניהם נגיף השפעת מסוג H1N1 , נגיף הפוליו, נגיף כיבה, ונגיפים כמו  Amapari , Dengue flavivirus, Tacaribe arena, Guama bunyavirus.

עד כה נוסתה התרופה על עכברים. ממצאי התרופה היו מפתיעים במידת יעילותם הרבה כנגד הוירוסים, תוך שלא נצפו כל תופעות לוואי. החוקרים סבורים כי שיטת הטיפול עליה מבוססת התרופה תפתח תחום חדש של תרופות, שעשויות לספק מענה חדש וייחודי כנגד נגיפים אלה ואחרים, ללא השפעות לוואי, ביעילות מקסימלית, ובכך תבשר עידן חדש של ריפוי אנטי-נגיפי בעל השלכות דרמטיות על התחלואה בעולם.

דילוג לתוכן