מחקר חדש: תרופה חדשנית נגד סרטן

מחקר חדש: תרופה גנטית חדשנית נמצאה יעילה נגד סוגי שונים של סרטן

המאבק במחלת הסרטן מתקדם בחזיתות שונות, אך ייתכן שבתוך זמן לא ארוך, תוכרז פריצת דרך חשובה בתחום. זאת לנוכח מחקר חדשני ופורץ דרך בתחום שגילה יעילות לתרופה נגד סרטן, אשר נמצאה יעילה במגוון סוגי סרטן.

תאים סרטניים. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-sa-by מאת: Jolu, RAK
תאים סרטניים. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-sa-by מאת: Jolu, RAK

הבשורה הדרמטית והמעודדת בחזית המאבק במחלת הסרטן אשר התפרסמה שלשום, מגיעה מתוצאותיו של מחקר שערכו חוקרים אנגלים, במחקר שפורסם בכתב העת היוקרתי Nature.

ממצאי החוקרים מצביעים על יעילותה של תרופה חדשה המכילה מעכבי PARP  שעשויה להיות “תרופת פלא” גנטית לטיפול במגוון סוגי סרטן: מנגנון הפעולה של התרופה הוא כזה המאפשר לה לנצל את פגיעותו של התא הסרטני: התרופה משתמשת ברגישות תאי הסרטן לעיכוב של פולי-פולימרז PAflRP ומנצלת את פגיעותם של התאים הסרטניים ברמה תפקודית- שיבוש סרטני המכונה  BRCA1 breast cancer–associated 1  שקיים במספר סוגי סרטן אך פגיע על ידי פעולת התרופה בכל סוגי הסרטן. כך פוגעת התרופה בדרך היחידה של התאים הסרטניים לשקם את הDNA שלהם ולהתחדש.

ממצאים אלה אינם תיאורטיים בלבד ונוסו מחוץ לבדיקות מבחנה, גם בעכברי מעבדה. הממצאים הראו כי התרופה הצליחה להטעות גם מחלות סרטן אחרות כמו גידולי סרטן הריאות, לפגוע בהם ולהקטין אותם.

החוקרים מסכמים כי התרופה, שאינה מבוססת על טיפול כימי הכרוך בתופעות לוואי וסכנות בריאותיות רבות, לבד מן הסבל הכרוך בהם, טומנת הבטחה גדולה לטיפול במגוון סוגי סרטן. זאת מאחר והיא מצליחה לפעול תוך עיכוב של Cyclin-dependent kinase 1 Cdk1 ומרחיבה את אפשרויות השימוש במעכבי PARP בסוגי סרטן שונים.