תרופה למחלת הלישמניה – שושנת יריחו

קרם שפותח על ידי מדעני אוניברסיטת בר אילן המבוסס על ננו חלקיקים נמצא כיעיל בהרג 90% מהטפילים במחקר בעכברי מעבדה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מדע
תרופה כנגד מחלת לישמניה - שושנת יריחו? צילום: Francok35 Pixabay

האם פותחה תרופה למחלת הלישמניה – המכונה גם שושנת יריחו? ממצאי מחקר שנערך על ידי חוקרים באוניברסיטת בר אילן הדגימו יעילות של קרם יעיל נגד הטפיל הגורם למחלה.

הקרם פותח על ידי מדעני אוניברסיטת בר אילן מהמחלקה לכימיה ומהפקולטה למדעי החיים. התרופה בצורת קרם מבוססת על ננו חלקיקים. הקרם נמצא כיעיל בהרג 90% מהטפילים במחקר בעכברי מעבדה.

טפיל לישמניה Leishmaniasis הוא טפיל ממשפחת Trypanosomatidae הגורם למחלה הידועה כ"שושנת יריחו". המחלה נגרמת כאשר זבוב או יתוש או בעל חיים אחר הנגוע בטפי, עוקץ או מעביר את הטפיל בדרך אחרת אל בן אדם או בעל חי כלשהו. לרוב ההדבקה נעשית על ידי זבוב החול העוקץ בעלי חיים ובני אדם. לאחר העקיצה מתחיל תהליך דלקתי מורכב שבמהלכו מתרבה הטפיל בתוך המקרופאגים.

מחלת שושנת יריחו הינה מחה סובטרופית וטרופית המכונה גם קדחת שחורה. קיימים עשרים סוגים של לישמניה המובילים למחלת שושנת יריחו. עקיצה מעין זו יוצרת נפיחות, נוקשות, קשריות תת עוריות ועל פני העור ויוצרת כיב וזיהום בדרגות שונות.

קרם תרופה כנגד טפיל שושנת יריחו – לישמניה

במחקרם מדגישים החוקרים כי תכשיר זה מבוסס על ננו חלקיקים הנושאים תחמוצת ברזל. תחמוצות ברזל אליה קשורות לפולימר. החוקרים מבארים כי התכשיר גורם לפיצוץ של אחד מהאברונים של תאי הטפיל -הליזוזום. זאת ללא שהחומרים מסכנים את תאי הגוף של החולה שנעקץ. הליזוזם הוא אבר הקשור בתהליך העיכול התאי של הטפילים היוצרים את הלישמניה.

עוד מדגישים החוקרים כי מדובר בקרם למריחה חיצונית ולכן הוא פשוט ונוח יותר לשימוש. המוצר כאמור נבדק עד כה בחיות מעבדה. טרם פורסם מועד צפוי לבדיקות צפויות להתאמת המוצר ואישורו לבני אדם לפני שיווק.  על פי החוקרים, יעילות התכשיר נמצאה לגבי שני סוגי הטפיל לישמניה מייג׳ור וכן לישמניה טרופיקה.

דילוג לתוכן