פיתוח מחקרי: תרופה לנטרול שומן וסוכרת

מחקר מצביע על יעילות פיתוח תרופתי למניעת סוכרתיות, שומן וכולסטרול

רבים חולמים על תרופה שתאפשר לנו לזלול מזון שומני, עתיר סוכר ולא בריא, ללא הגבלה ומבלי לסבול מהנזקים הבריאותיים הנלווים. פיתוח מחקרי חדש מצא כי תרכובת חדשה שנמצאה כיעילה בניטרול חלק מהשפעות הלוואי המזיקות של מזון שומני- הפחתת השומניות והכולסטרול הרע והעלאת הרגישות לאינסולין באופן שמאפשר לגוף לסלק את הסוכר במהרה מהדם, ומסייע לאנשים סוכרתיים או הסובלים מסוכרת.

נארינג'נין Naringenin. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. איור: Yikrazuul
נארינג'נין Naringenin. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. איור: Yikrazuul

בעבר מצאו מדענים כי החומר הפלבונואידי- נאריג’נין, האחראי לטעם המר באשכוליות, הוא בעל היפו-ליפדיות ונוגדות דלקתיות. במחקרים קודמים הוכח כי לחומר זה ישנה יעילות בטיפול כנגד סוכרת ושומניות ובעיכוב וירוס הפטיטיס C . עם זאת זמינותו הביולוגית של החומר, בנטילתו דרך הפה אינה גבוהה ולכן יעילותו הרפואית נמוכה.

במחקר זה,  בחנה קבוצת חוקרים האם הרכב חדש של חומר נאריג’נין עם ביטא-ציקלודקסטרין, חומר מאושר על ידי הFDA , ישפיע על הזמינות הביולוגית של נאריג’נין ויסייע להפחתת השומניות, הסוכר בדם והכולסטרול הרע.

ממצאי המחקר העלו כי יעילות ההרכב החדש של החומר הגביר את המסיסות של החומר ואת הספיגה שלו בגוף פי 11.  קבוצת החוקרים כי מתן החומר לחולדות בניסוי מעבדה הפחיתה ב42% את שיעור ה VLDL- ליפופרוטאינים המאפשרים מעבר של כולסטרול ושומנים בגופנו. כמו כן החוקרים מצאו כי חומר זה העלה את רגישות האינסוליןםבאופן ששיפר ב64% את פינוי הסוכרים מהדם. החדרת החומרים לא נמצאה כגורמת להשפעות שליליות במעיים, בכליות או בכבד.

המחקר אשר פורסם בכתב העת Plos One נערך על ידי חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים, מאוניברסיטת הרווארד, מMIT, מאוניברסיטת בוסטון מאונ’ רוטגרס, מבית החולים לילדים בבוסטון ומבית החולים מסצ’וסטס בארה”ב,

לדעת החוקרים, מחקר זה מצביע על זמינות של פיתוח תרופתי חדש המושתת על נאריג’נין, כטיפול למחלת הסוכרת, כנגד וירוס הפטיטיס C וכנגד עודף שומן בדם.