תרופה מפחיתה בשליש מוות חולים קורונה

מדענים מאוקספורד הודיעו כי מצאו תרופה מצילת חיים, דקסמתזון, שמסייעת להציל שליש מחולי קורונה מונשמים

דקל שחף

עודכן בתאריך

נגיף קורונהמחלות וחיסונים
דקסמתזון - תרופה קיימת סטרואידית מסייעת לטיפול בחולי קורונה מונשמים ומצמצמת סיכון למוות בשליש. צילום: Pixabay Ajale Andrea

מדענים מאוניברסיטת אוקספורד בבריטניה הודיעו שמצאו תרופה מצילת חיים שמסייעת להציל שליש מחולי קורונה מונשמים. התרופה בשמה דקסמתזון Dexamethasone הינה סטרואידית. תרופה זו ממשפחת הקורטיקוסטרואידים מסייעת לטיפול בבעיות מפרקים, ראומטיזם, בעיות נשימה, אלרגיה, בעיות ריאות כמו COPD, מחלות בקנה הנשימה, בגרון ובסימפונות ובעיות עור.

התרופה לחולי הקורונה הקשים מצויה כבר על המדפים ברוב מדינות העולם. התרופה עלולה לגרום לדיכוי חיסוני. מדענים מעריכים כי ייתכן ויעילותה קשורה ליכולת זו. ככל הנראה דקסמתזון משפיעה על הפחתת עוצמת התגובה של מערכת החיסון. זאת באופן שמפחית את הריאקציה החריפה של הגוף בתופעת "סערת ציטוקינים" עקב קורונה.  באופן זה היא ככל הנראה מצמצמת את הסיכון למוות עקב תגובה חיסונית חריפה זו, הגוררת קריסת מערכות ותמותה.

 

טיפול זול וזמין לחולי קורונה מונשמים

דקסמתזון היא סטרואיד פשוט וזול הקיים כתרופה גנרית המוצעת בשוק התרופות מזה עשרות שנים. זאת כבר החל משנת 1961. תרופה זו מצויה ברשימת התרופות החיוניות המוגדרות על ידי ארגון הבריאות העולמי.

טיפול ממוצע לחולי קורונה מונשמים באמצעות תרופה זו צפוי להיות זול במיוחד – כ 30 שקלים לחולה. לפיכך, מדגישים מדענים ורופאים כי טיפול זה יהיה זמין גם במדינות עניות יותר בהן הנגיף התפשט ותקציבי הבריאות שלהן אינן משמעותיים.

המדענים מציינים כי אילו הייתה התרופה בשימוש על ידי רופאים בבריטניה עד כה היו נמנע מותם של כ-5,000 חולי קורונה. חמישה אחוזים מאנשים הלוקים בקורונה, על פי המדענים מחלימים באופן ספונטני. זאת ללא צורך באשפוז. יחד עם זה, מתוך מי שמאושפז, רבים מחלימים. הללו לא נדרשים לטיפול מציל חיים והם עוברים את המחלה עם תסמינים המצריכים השגחה. מתוך המאושפזים ישנם קבוצות חולים הנזקקים לטיפול באמצעות מכונת הנשמה וחמצן.

תרופה נלקחה על ידי כ2,100 מטופלים בבתי חולים שהושוו עם 4,300 מטופלים דומים שלא נטלו אותה. מן הממצאים עולה כי:

התרופה לקורונה שנועדה לבעיות נשימה, ריאות ודלקות

דקסמתזון משמשת לטיפול באסטמה, בארתריטיס ובבעיות עוריות, אלרגיה, בעיות ריאות, נשימה וכן בדלקות. דקסמתזון מסייעת לברונכוזפזם, לדלקות גרון, לבצקת מוח, כנגד הלם אנפילקטי מאלרגיה, משמשת כתרופה כימותרפית במקרים כמו מיאלומה נפוצה, בעצמה או יחד עם תרופות אחרות.

לתרופה יש תופעות לוואי שונות. בין יתר תופעות הלוואי של דקסמתזון :

  • בעיות במערכת העיכול כולל בחילות והקאות
  • שינויים בווסת
  • בעיות שינה
  • עלייה בתאבון וכן עליה במשקל
  • בפרעות מצב רוח כמו אופוריה, דיכדוך, דיכאון או עצבנות
  • ורטיגו
  • עודף לחץ דם
  • כאבי ראש
  • בעיות עיניים כמו קטרקט או לחץ תוך עיני גובר
  • הסגרת סיכון לזיהומים
  • השפעות על העור
  • כאבי שרירים או התכווציות
  • חולשה, בלבול, סחרור
  • תגובות אלרגיות (במקרים חריגים)

מדינות מסוימות מסווגות את הסיכון בשימוש בה בהריון בקטגוריות שונות, וגם לא מומלץ ליטול אותה בהנקה.

המדענים הגיעו לממצא זה בדבר יעילות התרופה כחלק ממחקר רחב היקף. מחקר רחב זה זה בודק יעילות של טיפולים קיימים לבחון כיצד הם יכולים לסייע להלחם בתופעות ובסיכונים של מחלת נגיף הקורונה. בישראל תרופה זו כבר מצויה בשימוש של הרופאים כחלק מפרוטוקול טיפולי בחולי קורונה. כך, בית החולים הדסה, איכילוב ואחרים כבר משתמשים בדקסמתזון לטיפול בחולי קורונה מונשמים.

יצוין עוד כי התרופה הוכחה כמסייעת רק לגבי חולים מונשמים בנגיף הקורונה. התרופה אינה מסייעת ככל שהוכח למניעת הידבקות בנגיף או לטיפול אחר בו.  וממילא יודגש כי אין להשתמש בתרופה זו או בתרופות אחרות ללא ייעוץ מגורם רפואי מוסמך.

במקביל לחיפוש פתרון תרופתי לחולים, מאמצים רבים נעשים לפיתוח חיסון כנגד נגיף הקורונה.

עדכון (דצמבר 2020) : מאמצים אלה נשאו פרי וכיום ניתן להתחסן בישראל לנגיף. לצד זאת חלקים בציבור חוששים מחיסונים ומתרופות. זאת עקב חשש מתופעות לוואי והשפעות ארוכות טווח של טיפולים שונים. כך בפרט לגבי חשש מתופעות לוואי ארוכות טווח וסיכונים של חיסון נגד קורונה שהוא ייחודי כמו mRNA של פייזר שמוצע בישראל כיום.

דילוג לתוכן