תרופות נגד חומציות מפחיתות דימום בכיבה

שימוש בתרופות נגד חומציות בשילוב תרופות לשיכוך כאבים יעילות יותר להפחית סיכון לדימום במערכת העיכול וכיבי קיבה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורעיכול
משככי כאבים: איבופרופן. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc3-by-sa. צילום: Sage Ross

מחקר: שימוש בתרופות נוגדות חומציות המשולבות עם תרופות משככות כאבים יעילות בהפחתת סיכון לכיבי קיבה ודימום בדרכי העיכול

שימוש תכוף בתרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות NSAIDs non-steroidal anti-inflammatory drugs נמצא כקשור להתפתחות דימומים וכיבים במערכת העיכול במיוחד כאשר התרופות נצרכות לבדן. שימוש בתרופות נוגדות חומציות נמצא כמשפיע לטובה על הפחתת הדימומים.  

החוקרים ביקשו לבחון את השימוש המשולב של שני החומרים בקביעות בכדור אחד, על תופעות הדימום והכיבים בקיבה ובדרכי העיכול במיוחד נוכח ההענות הפחותה של המטופלים לקבל שתי תרופות.

לכן, החוקרים ביצעו מחקר כפול סמיות במהלך 24 שבועות ובו נבחנה השפעת נטילת כדורים נוגדי חומציות פאמוטידין famotidine עם כדורים משככי כאבים נוגדי דלקת לא סטרואידיים NSAIDs non-steroidal anti-inflammatory drugs על מצב הקיבה ודרכי העיכול בהשוואה לנטילת משככי כאבים לא סטרואידיים אנטי דלקתיים ללא תרופות נוגדות חומציות. זאת בקרב מעל 1500 נבדקים בני 40 עד 80 שנדרשו לטיפול בתרופות NSAIDS למשך לפחות חצי שנה, אשר לא סבלו לפני כן מכיב קיבה או מנוכחות חיידק הליקובקטר פילורי וללא בעיות ודימומים במערכת העיכול. קבוצה אחת השתמשה בנוגד הדלקת הלא סטרואידי איבופרופן 800 מיליגרם על בסיס יומי לבד ואחת בכדור משולב עם נוגד חומציות פאמוטידין.
לנבדקים נערכו בדיקות אנדוסקופיות לאחר 8 שבועות, 16 שבועות ו-24 שבועות.

מן הממצאים עלה כי שימוש בטיפול המשולב של איבופרופן עם תרופה נוגדת חומציות בקיבה הפחיתה את הסיכון של הנבדקים שצרכו אותן בקביעות ללקות בדימום או כיב המערכת העיכול בכ-50% כלומר הסיכון פחת במחצית.
כך מצאו החוקרים גם שהבחילות וכאבי הבטן בקרב מקבלי הטיפול המשולב לעומת מקבלי איבופרופן לבד, היו נמוכות באופן משמעותי – בשיעור של 50%.

ממצאי המחקר שנערך על ידי חוקרים מארצות הברית ומבריטניה פורסמו בכתב העת American Journal of Gastroenterology

דילוג לתוכן