תרופות סבתא מצוינות גם במאה ה-21

תרופות סבתא: איך נפטרים מהשפעת? מה יכול להועיל נגד עצירות ? ואילו תרופות סבתא מתאימות לנשים כנגד כאבי מחזור?

שי לביא

עודכן בתאריך

תזונה
תרופות סבתא. צילום: Congerdesign Pixabay

הרבה פעמים אנחנו מרגישים כאבים, חוסר נוחות, תחושות משונות וכדומה, אבל איננו מעוניינים לגשת לרופא, להיעזר במשככי כאבים ובעיקר איננו מעוניינים לעצור את שגרת היום שלנו למחושים קלים. לרובנו יש בבית ארון תרופות המכיל מגוון תרופות (עם או בלי מרשם) שיעילות לכאבים שונים, אבל כולנו מכירים גם לא מעט תרופות סבתא, שעוברות מדור לדור להקלה על כאבים ותסמינים ללא התערבות כימית.

איך נפטרים מהשפעת?

ימי החורף מביאים איתם מחלות רבות, רובן מתחילות מצינון קל ושפעת. הטיפול היעיל ביותר לצינון ולשפעת הוא חימום הגוף וחימום דרכי הנשימה. מומלץ מאוד להכין תה ג'ינג'ר עם קינמון שיעיל מאוד בהגנה מפני וירוסים, מרק דלעת סמיך ומתקתק יקל ויסייע בהוצאת הליחה שהצטברה בריאות ותה עם דבש, לימון ובצל יקל על שיעול קשה ומציק.

מרק שום לא יישמע אטרקטיבי לרבים אך הוא יעיל בפתיחת דרכי הנשימה וטעים להפליא. הוא גם עוזר להקלה בכאבי גרון ומחזק את המערכת החיסונית.

כאבי הבטן והבחילות לא חולפים מאליהם

מציצת סוכריית לימון או פלח לימון קטן, ידוע כמקל על בחילות ויש מי שדואג להצטייד בסוכריות אלו לפני נסיעה ארוכה או טיסה. אך זוהי לא התרופה היחידה. דרך נוספת, שאם לא תועיל בוודאי שלא תזיק, היא להניח עלי סלרי על הבטן, ממש להצמיד אותם עם פלסטר או סלוטייפ. ניתן להמשיך להתנהל כרגיל או לנוח שעה, בהתאם להחלטתכם.

עצירות לא רק בזמן היריון

ידוע כי נשים בהיריון עשויות לסבול מעצירות אשר מכבידה עליהן עוד יותר ועשויה אף לגרום לכאבי בטן. אך עצירות אינה נחלתן של ההריוניות בלבד. זו תופעה שמתרחשת אצל רובנו בדרגות חומרה שונות.

כולם מכירים את הדרך להכין מיץ שזיפים מיובשים, אשר יעיל מאוד נגד עצירות – מניחים כמה שזיפים בכוס מים רותחים, ולאחר שהמים התקררו, ניתן לשתות את המיץ. כמובן שאפשר גם לקנות מיץ מוכן בסופר או במכולת השכונתית. דרך נוספת היא להכין סלט ממלפפונים ירוקים טריים, לתבל במעט שמן זית ומלח ולאכול.

תרופות לנשים בלבד

ישנן תופעות רבות אשר מוכרות ונחוות רק על־ידי נשים. למשל גודש בשדיים לאחר לידה, ניתן לטיפול באמצעות הנחת עלי כרוב טריים על השד. פטרייה בנרתיק אפשר למגר על־ידי הנחת מטלית נקייה ספוגה בחומץ תפוחים למשך חצי שעה פעמיים ביום לפחות.

לא נשכח כמובן גם תרופות סבתא לכאבי מחזור. מגוון התרופות המוצעות נדמה כי הוא אין־סופי ומגוון, כך שאם חודש אחד ניסיתן תרופה אחת, תוכלו בחודש הבא לנסות שיטה אחר. בין מגוון ההצעות וההמלצות – להניח מגבת ספוגה בערק על הבטן או לעסות אותה בעדינות, שתיית תה קמומיל פושר ולא רותח או כוס חלב חם עם קינמון ולהקפיד לשתות גם את שאריות הקינמון שבתחתית, טבילה באמבטיה חממה ומרגיעה ואף הליכה בחוץ באוויר של כמה דקות.

איך אפשר להתמודד עם מיגרנות?

אין כמעט אדם שלא חווה כאבי ראש חזקים או מיגרנות, כאלו שמצריכים עציר

ת פעילות ומנוחה עד יעבור זעם. לרוב ניתן לטפל בהן באמצעות משככי כאבים, אך ניתן לנסות להתמודד איתן גם אחרת. אחת ההמלצות היא להכין קומפרסים להנחה על הראש. בנוסף לכך שהם אמורים להקל על הכאב ואף לפוגג אותו לחלוטין, הם מצריכים רגיעה מוחלטת ואולי אף שכיבה. ניתן להכין קומפרסים של מי ג'ינג'ר רתוחים, עלי כרוב חמים, תפוח אדמה מגורד ואף קליפות מלפפון ירוק. כל אחד מהקומפרסים הללו יש לעטוף בבד או במגבת ולהניח על הראש למשך רבע שעה עד חצי שעה בערך.

טיפול בעור יבש

תרופות סבתא אינן יעילות רק להתמודדות עם מחלות או כאבים, הן יכולות לעזור גם בטיפול בשיער, בהזעה, במתח וחוסר שקט וגם בעור הפנים והגוף.

לצורך טיפול בעור יבש במרפקים למשל ניתן להכין מסכה מיוחדת על־ידי השריית זרעי כוסברה במים חמים למשך ארבע שעות. לאחר מכן יש לטבול מגבת ולהניח על העור היבש (מרפקים, כפות ידיים או רגליים, כפל מתחת לחזה ועוד).

לפני עשרות שנים, ואף יותר מכך, כדי לטפל בבעיה מסוימת היה צורך למצוא עבורה פתרונות יצירתיים. תרופות סבתא נמצאו מתוך מקום של יכולת המצאה, תושייה ונחישות. העובדה שהן עדיין רלוונטיות מוכיחה, שהסבתות שלנו, כנראה ידעו דבר או שניים גם בלי ללמוד רפואה.

 

כתבה זו היא תוכן ממומן.

דילוג לתוכן