כשתרופות סבתא פוגשות את המדע: איך צמחים יכולים לסייע לנו להיראות ולהרגיש יותר טוב?

כיצד צמחים יכולים לסייע לנו להיראות ולהרגיש יותר טוב: צמחי מרפא שטובים לעור ולשיער, צמחים שטובים למערכת החיסון ועוד

שי לביא

עודכן בתאריך

צמחי מרפא
כשתרופות סבתא פוגשות את המדע: איך צמחים יכולים לסייע לנו להיראות ולהרגיש יותר טוב?. צילום: Pexels Pixabay

רובינו מכירים לפחות כמה שמות של חלק מצמחי המרפא שצברו אהדה בשנים האחרונות, למשל אכיניצאה, כורכום, וסרפד. אם התעכבתם ליד מדפי התוספים בחנויות הטבע ייתכן כי אפילו שמות כמו גינקו בילובה נשמעים לכן מוכרים. אבל מה שאולי אינכם יודעים- הוא עד כמה שימוש בצמחים אלו יכול להיטיב עם חייכם, בזכות חומרים פעילים עוצמתיים שלא סונתזו באף מעבדה. הנה כמה שכדאי להכיר, והנה הסיבות:

מלכי היופי- צמחי מרפא שטובים לעור ולשיער

חילבה, או כפי שהוא מכונה בספרות המקצועית, גרגרנית יוונית, מזוהה לרוב עם המטבח התימני, על אף שהוא נמצא בשימוש בתרבויות רבות ועתיקות נוספות כמו התרבות ההודית והמצרית, ואפילו האיטלקית והאסייתית. גרגיריו הקטנים של הצמח מכילים כמויות גבוהות של סיבים תזונתיים מועילים, חלבונים, ויטמינים שונים כמו ויטמין C ומינרלים חשובים כמו ברזל. כמו כן, חילבה מכיל אלקלואידים, שהם תרכובות אורגניות פעילות לחיזוק מערכות הגוף השונות. נמצא כי הוא יעיל בטיפול בבעיות שיער חלש, הוא תורם לחיזוק השיער ומונע נשירה וקשקשים. עם זאת, חילבה הוא הרבה מעבר לתוסף תזונה לשיער, שכן באותה הזדמנות הוא מאזן את רמות הסוכר ואת רמות הכולסטרול הרע (LDL) בדם.

צמח נוסף, אשר מחולל פלאים בשיקום העור הוא גדילן מצוי. בעוד מעיכת העלים ברפואה העממית משמשת לריפוי פצעי עור ואקזמות, השמן המופק מהזרעים משמש בארה"ב ובאירופה למטרות קוסמטיות. שמן זה נחקר רבות ונמצא כיעיל לטיפול בדלקות כבד כרוניות. כמו כן, חומרים פעילים בזרעי גדילן מצוי נמצאו כבבעלי השפעה חיוביות בטיפול בצהבת, מקרים של אבני-מרה בכבד ושיעול. בנוסף, הוא נמצא כחומר נוגד חמצון אשר מסוגל להקל על תופעות לוואי כתוצאה מטיפול כימותרפי.

צמח אחר החיוני לבריאות העור הוא אלוורה. כאן המקום להגיד שגם אם יש לכם ג'ל אלוורה במקרר כמו בכל בית ישראלי, כדאי שתדעו שיש לצמח עוד הרבה יתרונות להציע. כך למשל, בעוד חומרים פעילים המופקים מעלי הצמח מסייעים בטיפול בריפוי פצעים, מורסות ודלקות בבעור, בשימוש פנימי הם מסייעים בספיגה משופרת של חומרי הזנה חיוניים לעור, ומכילים רמות גבוהות של אנטי אוקסידנטים. אלו רק חלק מן הסיבות שמיצויים שונים של הצמח נמצאים בשימוש תעשיית הקוסמטיקה. עם זאת, לאלוורה סגולות ריפוי נוספות הקשורות דווקא במערכות הפנימיות, היא מאזנת לחץ דם, מחזקת את המערכת החיסונית ואת מערכת העיכול.

שרי הפנים: צמחים שטובים למערכת החיסון

גופינו החכם הוא מורכב, וכדי שנחווה בריאות אופטימלית, כדאי שניתן תשומת לב גם למערכות הפנימיות שלנו, ואם נהיה כנים, הן חשובות יותר מכל מראה. מזל שהטבע הוא למעשה בית מרקחת גדול וניתן למצוא בו סיוע לכל בעיה, מורכבת ככל שתהיה. אחת התרופות הטבעיות שהוא מציע לנו היא האשווגנדה, שורש צמח מיוחד במינו. בתרבות ההודית הוא מכונה ג'ינסנג הודי ובספרות המקצועית הוא זכה לשם וויתניה משכרת. כל השמות באים לתאר את אותו השורש בעל עוצמות ריפוי מופלאות: מיצוי השורש נמצא כיעיל בחיזוק מערכת החיסון ומערכת העיכול ובתמיכה במערכת הדם (מעלה ספירת כדוריות דם לבנות ואדומות). כמו כן, הא מסייע בהתמודדות עם אנמיה ומקל על ההתמודדות עם מחלת הסרטן.

צמח מרפא נוסף שעשה עלייה כל הדרך מדרום אמריקה הוא אכיניצאה. צמח זה ידוע בעיקר בתרומתו לחיזוק המערכת החיסונית לשם טיפול בהצטננות, אך הוא בעל סגולות רבות נוספות. רכיבים פעילים בצמח הם בעלי תכונות חיטוי ואנטי דלקתיות עוצמתיות, ועל כן הוא משמש ברפואה אלטרנטיבית מודרנית לטיפול במקרים זיהומיים שונים כמו דלקות גרון, שפעת ומצבים הנובעים ממערכת חיסונית חלשה.

 

כתבה זו הינה כתבה ממומנת.

דילוג לתוכן